Jeg skal tisse
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en pige på tolv år, som synes det er meget irreterene at jeg hele tiden skal tisse. Jeg drikker ikke særlig meget. Når jeg har været på toilet en gang, så har jeg det som om jeg er lige ved at tisse i bukserne, men når jeg så går på toilet igen sjatter jeg kun. Det er meget irreterne når vi skal køre langt. Er der noget jeg kan gøre ved det? Er det en sydom? kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre? Knus Natasja

Svar:
Hej Natasja,
Nu må vi hellere få styr på din blære, så du ikke skal rende på toilettet hele tiden ;-)
Der kan være mange grunde til at du hele tiden skal tisse. Der er nogle oplagte, som du kan tjekkes for. Dels så skal du være sikker på at du får tømt din blære helt når du tisser. Det du skal gøre er, når du har tisset og føler at du er færdig. Så skal du tælle til 20 og så prøve at tisse igen. Så kan du være helt sikker på at du får tømt din blære helt hver gang. Det kan hjælpe.
Derudover kan du også få tjekket dit blodsukker. Nogen mennesker, som har sukkersyge, skal også tisse rigtig meget. Og det er meget nemt at få tjekket. Det kan din læge gøre på 1 minut.
Men så længe det ikke svier og gør ondt når du tisser, så er det ikke sandsynligt at du har infektion. Derfor vil jeg først og fremmest overveje din tisse-teknik og få tjekket et blodsukker. Jeg synes ikke umiddelbart at du skal være nervøs for om det er en alvorlig sygdom.
Venlige hilsner fra Line