Jeg kan ik tage på!!!

brevkassespørgsmål

Jeg kan ik tage på!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg er en 15 årig dreng der vejer 55-60 kg ca. Jeg har store problemer med at tage på, hver gang jeg har spist aftensmad feks. så kan

jeg mærke at jeg har spist mad i ca 10 min, men der efter er det som jeg ikke har spist noget, men jeg er dog ikke sulten efter.

Jeg håber i kan hjælpe mig:)

Hilsen Kristian

Svar:

Kære Kristian.

Tak for dit brev, jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan på dit spørgsmål.Mange mennesker er undervægtige og har svært ved at tage på. Undervægt kan være et ligeså stort et problem som overvægt for de mennesker, der er ramt.Der er mange årsager til undervægt f.eks. Indtagelse af for lidt energi i forhold til forbrug, forhøjet stofskifte, tarmsygdomme, rygning, psykiske problemer og der er bestemt også en arvelig komponent. Da jeg ikke kender din højde og kropsbygning, ved jeg ikke om du overhovedet er undervægtig. Umiddelbart lyder det helt normalt med en vægt på 55-60 kg i din alder og måske er der slet ikke grund til at øge din vægt. Når, man som læge møder en undervægtig person (hvilket jeg ikke vurderer du er) er det vigtigt at få flere oplysninger for at udelukke at den lave vægt skyldes sygdom. F.eks. Kan for højt stofskifte føre til undervægt, men vil i så fald ofte ledsages af andre symptomer som hjertebanken, svedtendens og indre  uro. Forhøjet stofskifte er uhyre sjældent i din alder og ikke umiddelbart sandsynligt. Andre årsager kan være problemer med fordøjelsessystemet, hvor tarmen ikke optager de nødvendige næringsstoffer føden. Disse mennesker vil ofte være generet af periodevise mavesmerter og diarré. Det er altid en god idé at tale med sin læge om vægtproblemer, så denne kan afklare om der er symptomer, som kræver videre udredning. Mit råd til dig vil også være at drøfte sagen med din egen læge. Hvis man har en lav vægt i forhold til sin højde og har behov for at tage på, er det vigtigste er at indtage flere kalorier end man forbrænder. Hvis man er meget sportslig aktiv og forbrænder meget har man brug for flere kalorier end personer, som er mindre aktive. Det er vigtigt ikke at springe måltider over - også selvom man ikke nødvendigvis føler stor sult. Spis gerne 6-7 måltider om dagen - 3 store (morgen, middag, aften) og resten som mellemmåltider. man kan øge sit indtag af sunde råvarer som kartofler, ris, pasta, brød, fisk og kød og med fordel spise hvidt brød, hvide ris og alm pasta istedet for det grove fiberrige. Fibrene er med til at gøre os mætte, hvorfor man spiser mindre. Spis til du opnår mæthedsfølelse.Sørg for at have mad med i tasken til hvert frikvarter - gerne i form af sunde kalorier som nødder, frugt, tørret frugt mv. Juice og smoothies er også gode muligheder, da det indeholder mange kalorier uden at mætte ret meget. En anden måde at tage på i vægt kan være at øge sin muskelmasse ved styrketræning.  Jeg håber at svaret kan hjælpe dig. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at jeg synes din vægt lyder helt normal for din alder.  Ha' det rigtig godt og pas på dig selv. Venlig hilsen Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål