jeg er lidt lost her
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej brevkasse jeg er en dreng på 13 år. Jeg vil bare høre om i ved hvad det kan betyde vis jeg har det som om jeg får sige stikind oppe ved venstre bryst. Det er kun nogen gange jeg får det.

Svar:
Kære du,
Der er mange grunde til at man kan mærke stik oppe på venstre side af brystet. Men i din alder er det ofte musklerne, som giver stik. Der sidder både en stor muskel hen over venstre side af brystet, brystmusklen, men også en helt masse små muskler mellem alle dine ribben. Hvis man forstrækker en muskel eller nogle gange laver en forkert bevægelse, så kan musklerne give smerter. Brystmusklen kan man strække ud, men de små muskler mellem ribbene, skal man bruge til at trække vejret med. Så de er altid på arbejde og kan godt tage noget tid at få styr på.
Men selvfølgelig sidder der også forskellige organer inde bagved venstre side af brystet. Det er for eksempel hjertet, lungerne og spiserøret. De kan også give stikkende fornemmelser. Men når man er 13 år, er det meget sjældent at man mærker noget til sine organer.
Hvis du synes det bliver værre eller bekymrer dig meget om det, så synes jeg du skal nævne det for dine forældre, din lærer eller din læge. De kan hurtigt kigge på det, snakke med dig og I kan sammen finde ud af hvad der skal ske.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Venlige hilsner fra Line