Isotretinoin Actavis - tid og dosis
brevkassespørgsmål af
Katrine
21 år
Kære Brevkasse :)
Jeg er en ung kvinde på 21 år, som er sat på kuren isotretinoin i 2 mdr. Med en dosis på 20 mg pr. dag. Jeg har nu været i gang i 15 dage og kan ikke se nogen forbedring - jeg har mange talgknopper i hele ansigtet. mit spørgsmål er, er det normalt med denne dosis og så kort tid, da mange er på denne kur I 5-8 måneder?

Svar:
Kære Katrine.
Mange tak for din henvendelse og dit spørgsmål.
Behandling med Isotretinoin er normalt en langvarig proces. Kroppen skal lige vænne sig til behandlingen inden man ser nogen som helst effekt af medicinen, også derfor man behandler i så lang tid.
Normal opstarts dosering er 0,5 mg pr. kilo kropsvægt fordelt på 1-2 doser, dvs. at hvis du vejer fx 80 kg skal du have 40 mg om dagen og denne dosis kan så deles op og tages over 2 gange - 20 mg gange 2 om dagen.
Når det så er sagt, så har lægerne, der arbejde med dette præparat/denne medicin en del erfaring og kan justere dosis så den passer til dig fra start. Derudover er dette præparat også meget stærk, hvorfor man som regel vil holde øje med rigtig mange faktorer og tage blodprøver på dig løbende.
Uden at kunne sige det med 100% sikkerhed da jeg ikke ved hvad din læge har tænkt eller om der er nogle andre faktorer, der spiller ind hos dig, så er den 2 måneder lange behandling måske bare en 'tilfældig' grænse din læge har sat - forstået på den måde, at behandlingen sagtens kan stoppes før eller fortsætte længere end de 2 måneder.
Håber det er svar nok på dit spørgsmål og jeg håber du snart kan se en effekt på behandlingen.
Med venlig hilsen
Sarah