IQ
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg ville bare spørge om man selv kan sørge for at man får en IQ på 187? Hvis ja, hvordan? Jeg har en god hukommelse, og er det noget man kan gøre for at få fotografisk hukommelse, eller SKAL man være født med det? Mvh S

Svar:
Hej med dig S.
Tak for dit spørgsmål. Som jeg forstår det, så er du interesseret i at vide hvordan du bedst muligt udvikler din intelligens og får så god hukommelses som muligt.
Hvad angår IQ, som jo står for intelligens kvotient (quotient på engelsk) så er det så vidt jeg ved meget diskuteret hvor meget man kan ændre ens egen intelligens. Nogen mener det er meget afhængig af ens arv (altså noget man er født med) og nogen mener det er afhængig af det miljø man færdes i. Måske er det er en blanding af begge.
Jeg synes at du skal følge med i din skolegang og hvis du har overskud til mere så kan du f.eks. læse bøger om det der specielt interesserer dig. Hvis du gerne vil have fotografisk hukommelse så synes jeg du skal træne det, f.eks. ved udenads-lære af forskellige emner, så må du se hvor meget bedre du kan blive, det tror jeg er svært at forudse. Jeg tror ikke du kan gøre så meget mere end det.
Til slut, synes jeg ikke det er noget mål i sig selv at have en høj IQ, da det nok kun til en hvis grad kan ændres. Men jeg synes det er et rigtig fint at have en målsætning om at blive bedre til noget. Og jeg synes det er flot af dig at du tænker på hvordan du kan udvikle dig bedst muligt. Held og lykke med hele. Håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten