Intimsæbe?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus, vidste ikke lige om dette skulle i lyst og sek. eller denne, men håber det går.
Sagen er i hvert fald sådan, at jeg synes, at jeg lugter lidt forneden. Ikke sådan fiske-agtigt, men stadig sådan ikke helt behageligt, synes jeg. Jeg har i gennem mange år brugt almindeligt parfumeret showergel, og tror måske, at det kan være skylden.
Så jeg vil bare spørge om noget intimsæbe og gel måske ville hjælpe? Skal man bruge det inde i selve skeden og udenpå eller bare udenpå? Og hvilket kan I anbefale? Jeg har også tænkt på nogle vaginalkapsler, da det altså irriterer mig ret meget og jeg har også en kæreste, og det er bare det VÆRSTE at overveje, at han måske tænker, at jeg lugter vildt dårligt eller, at jeg er klam... Jeg kan i hvert fald selv lugte det og synes ikke det er så rart...

Svar:
Kære dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Det er et svært eet af slagsen, da det er noget man ofte kan have svært ved at dele med andre. Men du er ikke alene!
Lugt fra skeden, kan skyldes flere årsager. Ofte skyldes det mikroorganismer (som bakterier og svampe). Skedes pH-miljø er nøje reguleret, men kan sommetider komme i ubalance, f.eks ved for ivrig vask, ny seksuelpartner, hormonel påvirkning, urinvejsbetændelse osv. Når der kommer sådan en ubalance, så kan der kommer en overvækst af nogle bakterier (vaginose), som kan give en fiske-agtig lugt.
Hvis man er i tvivl om man har "vaginose", så kan man gå til sin egen læge, og få lavet en gynækologisk undersøgelse. Dog er det kun piger og kvinder, der ikke er jumfruer, der får lavet dette. Hvis du er jomfru, kan din egen læge kun kigge, og måske pode, uden at kunne lave en egentlig gynækologisk undersøgelse. Hvis det drejer sig om "vaginose", kan det behandles med speciel antibiotika.
Hvis din ildelugt skyldes dine vaskevaner, så kan det være værd at ændre disse. I intimområdet skal udelukkende bruges vand, eller intimsæbe. Hvis man bruger alm. sæbe/shampoo/showergel, så er der netop risiko for at bringe ubalance i skedens normale miljø.
Vi kan allesammen engang imellem tage os selv i at frygte om den man holder af nu også synes at man dufter godt. Men hvis personen ikke løber skrigende væk, så skyldes det nok at han/hun er så glad at han/hun  er ligeglad, eller fordi han/hun slet ikke kan lugte det - uanset hvad, så er det jo positivt for dig.
Jeg håber at ovenstående var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh David