inkonitens?

brevkassespørgsmål

inkonitens?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 16 år 1 dag siden

Jeg har et problem som måske er inkonitens...?

Det er meget meget meget meget flovt og pinligt...!! Nogen gange skal jeg lige pluselig tisse rigtig meget og jeg kan ikke nå hen på toilettet. Så løber det bare ud og jeg kan sletikke stoppe det. Det er startet for et år siden.

I starten var det kun måske en gang om ugen og så er det blevet tittere og tittere. Nu er det hver dag!!! Det sker nogen gange ovre i skolen.

Jeg går på toilettet i ALLE frikvartererne, men jeg kan ikke tisse og så måske 10 minutter efter timen er begyndt så skal jeg pludselig tisse rigtig meget og må skynde mig ud på toilettet, men kan ikke nå det.

Jeg har altid skiftetøj med i en sportstaske og nogen har spurgt hvorfor jeg skifter tøj men jeg vil selvfølgelig ikke sige det.

Lærerne ved det heller ikke men nogen af dem har sagt at jeg ikke må gå i timerne og spurgt hvorfor jeg gør det. Men jeg vil ikke sige det og nu vil de snakke med min mor om det og hun ved ikke noget og det skal hun heller ikke vide.

Jeg er bange for at der er noget inde i min tissekone der er gået i stykker og det er måske derfor..??

En gang for 1½ år siden kunne en pige som passer mig om aftenen
en gang om ugen ikke komme og så skulle hendes kæreste passe mig.

Jeg kendte ham godt for han havde været med før og vi havde spillet spil og haft det rigtig sjovt. Men det var ikke sjovt da han var der alene for han ville vise mig sin "tissemand" og jeg ville gerne se den for jeg havde ikke set en før i virkeligheden.

Så ville han også vise hvad den kunne og først var det lidt sjovt men så blev det rigtig væmmeligt for han gjorde som voksne gør når de skal ha børn og det gjorde meget ondt.

Kan det være derfor at der er gået noget i stykker så jeg kommer til at tisse? Jeg vil gerne glemme det igen, for det var meget væmmeligt og jeg er kommet til at græde nu mens jeg har skrevet.

Jeg vil helst ikke fortælle det til nogen som jeg kender. Kun en brevkasse hvor i ikke kender mig. For det er meget meget flovt.

Svar:

Kære pige 11 år

Jeg synes, at det er meget modig af dig at stå frem med dit problem, og jeg vil meget gerne hjælpe dig. Det kunne godt være inkontinens.

Jeg kan godt forstå, at du føler, at det er meget flovt og pinligt, når du sådan lige pludselig skal tisse og slet ikke kan holde på det. Det lyder også som om det er blevet værre og værre. Det er heller ikke nemt, hvis man skal skifte tøj i skolen hver dag.

Der kan være flere årsager til, at du ikke kan holde på urinen. For at løse problemet bliver du nødt til at gå til læge. Jeg tror ikke, der er blevet ødelagt noget i dit underliv. Men for at blive rask igen, er du nødt til at tale med en læge om det.

Det ville være godt, hvis du kunne fortælle om det til en voksen, du har tillid til. Det bedste ville være, hvis du kunne tale med din mor eller din far om det. Så kunne I sammen gå til læge og finde frem til, hvilken behandling du skal have. Hvis du syntes det er svært at fortælle dem det, kan du måske vise dem hvad du har skrevet her i brevkassen og mit svar til dig?

Måske kan problemet klares med medicin. Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog.

Hvis du slet ikke kan få dig selv til at betro dig til en voksen, kan du også selv bestille en tid hos din læge. Hvis der er en skolelæge eller en sundhedsplejerske på din skole, kan du også få hjælp der.

Jeg kan godt forstå, at det må være en stor overvindelse, at skulle fortælle om noget, man synes er rigtigt pinligt. Og jeg synes, at det er rigtig flot, at du tør fortælle mig om det. Desværre går problemet ikke væk af sig selv, så det er vigtigt du får talt med nogle voksne om det. Okay?

Det, som du fortalte, at kæresten til din barnepige gjorde, var meget forkert. Det havde han slet ingen ret til. Det er vigtigt, at du også fortæller de voksne og lægen om det.

Jeg håber du finder mod til at få talt med en voksen - det er vigtigt for dig ikke at gå alene med det der er sket.

Med venlig hilsen,
Læge Helena Grove