ingen udfåld!
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
hey jeg har et stort problem! jeg har for nogle mådner sine gjort noget meget dumt sexuelt. jeg har brugt en skaffte på en brugt hårebørste, som var ud af plastik. og det kan have reultere at jeg ikke har udfåld mere. jeg følere nu mig opuset i maven og især over nærvlen( som om der er noget). den har været i min familes varetægt i nogel år. men kan den gøre at jeg er blevet sterile eller garvid? hvis nogle har brugt den? jeg har haft min mins de siste gannge men det har ikke gjort så ondt. det skal lige siges at jeg er på medicin.
så skal jeg vente med at gå til lægen eller skal jeg vente til det bliver sommerfrie. og er jeg garvid? eller hvad er smytomeren på steri eller gavid? eller er det noget trede?

Svar:
Kære Du
Først og fremmest tak for dit spørgsmål, jeg tror det kræver meget mod at stille sådan et personligt spørgsmål, så godt klaret!
Du skriver, at du har brugt skaftet af en hårbørste seksuelt, jeg går ud fra at det betyder at den har været i skeden. Dette burde ikke ændre på om du har udflåd, men hvis du synes din udflåd mangler eller er ændret, så kan det være en god ide at få din læge til at undersøge dig for at tjekke, at alt er som det skal være.
Jeg kan med sikkerhed sige, at du ikke kan blive gravid af at bruge børsten, medmindre der er kommet sæd på indenfor få minutter inden du bruger den. Men hvis du har haft seksuelt samvær med en mand, så kan det være fint at tage forbi lægen og tjekke om du kan være gravid. Symptomerne på graviditet er typisk, at din menstruation udebliver og at du føler der "sker noget i maven" - men det kræver som sagt at der er kommet sæd op i skeden.
Du skriver, at du tager medicin, men ikke hvad det er.
Til sidst vil jeg sige, at det virker usandsynligt, at du skulle være blevet steril (dvs. ikke istand til at blive gravid) ved at bruge børsten. Men er du i tvivl om der er sket skader i underlivet (symptomer kunne være blødning, smerter og lign.) så synes jeg du skal ses af din læge.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.
Vh
Kasper