Ingen p-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Jeg har haft en dejlig kæreste i 1½ år nu. Det sidste år har vi gået i seng sammen - med kondom, fordi jeg ikke kan tåle p-piller, da jeg har noget med mit blod, som gør at jeg ikke kan tåle hormon ændringer - dvs. jeg ikke kan tåle p-piller, p-stav og p-sprøjte.
Det går mig rimelig meget på, fordi jeg nu gerne vil være foruden kondomet når jeg går i seng med min kæreste. Derfor vil jeg høre, om I kender andre muligheder som gør at han slipper for brug af kondom - og dermed får hans nydelse op?
Det gør ikke noget hvis min nydelse går lidt af, hvis det er. Hvis der er en løsning, vil jeg selvfølgelig til læge med mig selv og min kæreste og få tjekket om nogle af os har kønssygdomme, inden vi bevæger os ud i at "gøre det" uden kondom.
Venlig hilsen C.

Svar:
Kære C.
Ud fra det du skriver lyder du som en pige der er fornuftig og passer rigtig godt på dig selv. Det syntes jeg er rigtig godt, bliv endelig ved med det :-)
Der er nogle andre muligheder end kondom, hvis man ikke kan tåle P-piller.
Der findes noget der hedder femidom. Det er et slags kondom til kvinder, som sættes op i skeden. Det består af et latex hylster med to ringe, hvor den ene skal sidde omkring livmoderåbningen, mens den anden sidder udenfor skeden.
Femidomet beskytter på samme måde som et kondom, dvs. også mod kønssygdomme. De kan købes på apoteket uden recept.
Du kan læse mere om femidomet her:
Læs mere om Femidom
Hvis man ikke kan tåle p-piller, så kan et pessar være en mulighed. Et pessar er en gummiskål som man sætter op i skeden omkring livmoderåbningen sammen med noget sæddræbende creme.
Pessaret skal man skal til lægen for at få, fordi han skal finde et der passer specielt til dig.
Det skal sættes op 3 timer før man har sex, så det kræver at man er påpasselig med at sætte det op i tide.
Pessaret beskytter ikke mod kønssygdomme, så hvis du skal have det, så er det en god idé at i begge bliver undersøgt inden.
Til sidst vil jeg skrive, at jeg ikke ved om det er muligt for dig at få et pessar. Det er kun noget din læge kan svare dig på. Derfor syntes jeg det er en god idé at i tog til lægen sammen, og fik en snak med ham/hende om problemet. Det kan også være at han/hun har nogle bedre løsninger end jeg har givet jer.
Jeg håber at du og din kæreste finder en god løsning sammen :-)
Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen