Infektion???
brevkassespørgsmål af
K
16 år
Hej
Jeg har to spørgsmål eller ting jeg undre mig over.  Jeg har i lang tid (i hvert fald alt den tid jeg har haft mens)  (jeg har haft mens i 2 pr Ca.) haft noget hvidt stads i mellem mine skamlæber.  Altså mellem de ydre og indre på hver side.  Det er i sådan små hvide klumper.  Det lugter ikke sådan slemt eller sådan,  det har bare en lidt speciel lugt.  Jeg ved ikke om det er normalt eller hvad det er? Jeg tror ikke at det er udflåde,  men hvad er det så!?  Jeg har altid været i tvivl og jeg kan ærlig talt ikke huske hvornår det begyndte,  men det har helt sikkert ikke været der hele mit liv.  Jeg har prøvet at vaske det væk hver dag,  men det er der bare igen næste dag.
Anden ting:
Jeg har i de seneste dage oplevet at mit underliv gjorde lidt ondt når jeg tørrede mig efter at tisse.  Og så kiggede jeg i dag for at tjekke det,  og så var der sådan i mellem min ydre og indre skamlæbe en lille 'bule'.  Området var mere rødt.  Og det var 'ømt'  og gjorde ondt når jeg trykkede eller rørte.  Først troede jeg måske det var en slags bums,  men jeg er ikke sikker nu.  Hvad kan det være?
Jeg håber meget at du kan hjælpe mig!
Hilsen
K

Svar:
Hej K
Ad nr 1: Du har små hvide klumper mellem ydre og indre skamlæber.
Da det ikke lyder om udflåd, som kommer ned oppe fra skeden, vil jeg tro, at det, som du beskriver, er nakkeost. Det er et tyndt lag fedt, som huden på skamlæberne danner for at beskytte sig. Man danner mest nakkeost i puberten pga. den store hormonmængde, som styrer kønsmodningen. Nakkeost er helt naturligt og fuldstændig ufarligt. Nakkeost vil komme igen, som du beskriver, fordi huden producerer det for at beskytte sig selv.
Det bedste du kan gøre er at skylle kønsdelene ca. 1 gang dagligt uden at bruge sæbe. Vælger du alligevel at bruge sæbe, så brug en intimsæbe i området i små mængder.
Ad 2) Den lille røde, ømme bule, som du beskriver, kan godt være en lille bums eller blokeret kirtel (en lille gang som producerer fedt eller andet sekret til slimhinden på skamlæben) Jeg vil anbefale dig, at du holder området rent efter anbefalingen oven for og holder øje med den. Hvis den hæver meget op eller smerterne tiltager, så det gør ondt, når du ikke rør dernede eller ikke kan bevæge dig rundt uden smerter, vil jeg anbefale dig, at få den undersøgt af en læge.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål.
Mvh. Jens