Ikke sikker??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus.
jeg ved ikke om det er den rigtige kategori, men håber i kan svare, spørgsmålet passer nok bedst ind her.
For 4-5 måneder siden havde jeg sex med min kæreste uden beskyttelse, og er ret nervøs for at have en sexsygdom. Jeg har en bange anelse om at jeg har fået klamydia.. jeg har fået hpv vaccinen, men man kan stadig få det. Jeg ville høre om man kan få recept fri medicin (eller creme, hvordan det behandles) på apoteket mod klamydia, eller om man først skal have været oppe hos en læge? Og hvis man først skal det, hvordan tjekker de så en for om man har sexsygdomme, for tænker det meget grænseoverskridende, når man ikke bryder sig om ens krop!.
Og så vil jeg høre om det er normalt at have sådan nogle små knopper på bryster er omkring vorten? Hvor at man kan trykke lidt hvidt ud af dem.. er nemlig megwt forvirret og usikker på alt det med om min krop er som den skal være eller om der er noget galt med den.
Jeg vil også høre hvilke konsekvenser anoreksi kan have på kroppen, og dens udvikling?
Håber i kan svare på mine spørgsmål.
(P.s kan ikke spørge min karate om han ved eller har haft sexsygdomme, da han sidder i fængsel lige nu) håber i kan svare inden d. 11 nemlig meget vigtigt.
Hilsen en meget forvirret pige:|

Svar:
Kære meget forvirrede pige
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå du er forvirret, det er heller ikke helt nemt. Det lyder også som om, at du har nok at bekymre dig om med en krop du ikke er tilfreds med og en kæreste i fængsel. Jeg vil svare så godt jeg kan og håber du vil læse det hele og evt. kigge på de links der er i teksten :-)
HPV-vaccination er en god ting at have fået, den beskytter mod det, der hedder "human papilloma virus" det er en slags familie af virus - der giver infektioner som på sigt kan give livmoderhalskræft en kvinder. En anden god ting er, at den beskytter mod de fleste typer af kønsvorter. Men den beskytter som du selv skriver ikke imod andre kønssygdomme - herunder klamydia, gonoré, herpes og HIV. Det er derfor meget vigtigt at beskytte sig med kondom, hvis du ikke ved om din kæreste kan have en kønssygdom. Læs evt. om de forskellige kønssygdomme her.
- Test for klamydia er en test fra skeden, den foregår oftest hos lægen, men du kan købe en test på nettet og udføre den selv . Det er selvfølgeligt meget vigtigt at du følger vejledningen for at få et korrekt resultat. Hvis det er positivt skal du have kontakt med din læge for at få antibiotika. Hvis den er negativ og du stadig har symptomer skal du selvfølgeligt også kontakte din læge, for at finde ud af, hvad der så er i vejen. Det er forskelligt fra læge til læge om de laver testen eller du sagtens få lov at gøre det selv ude på  toilettet hos lægen (og så er testen jo gratis). Jeg synes du skal skrive en besked til din læge på nettet.
Hvis du tror, at du har klamydia er det rigtigt vigtigt at blive testet, da klamydia hos piger godt være uden symptomer og i værste fald kan man blive steril - altså risikere ikke at kunne få børn. Du må prøve at huske på, at din læge kigger på patienter med og uden tøj på i alle størrelser og former dagligt. Og vores job som læge er jo at hjælpe patienten med det problem de kommer med og ikke vurdere/dømme udseende. Det som vi som læger kalder "at være professionelle".
- De små knopper på brysterne kaldes Montgomery'ske kirtler og er må talgknopper. De er helt normale, både hos mænd og kvinder.
- Anoreksi har jeg desværre ikke så meget erfaring med, men et ved jeg, det er er rigtigt usundt for kroppen. Når man stort set ikke spiser og måske har et højt aktivitetsniveau kører ens krop hele tiden på reserverne, det vil tære på ens muskler. Samtidigt får man sjældent de vitaminer og mineraler som man har brug for, så organerne og cellerne i kroppen bliver ikke vedligeholdt som de skal. Derudover kører hjernen på sukker og når BMI bliver meget lavt kan hjernen ikke altid få energi nok til, at man kan tænkte klart.
Dvs. alt i alt er anoreksi meget meget skadeligt for kroppen og den går langsomt i forfald - både indvendigt og udvendigt. Tror du, at du har anoreksi er det MEGET vigtigt at du få hjælp, så du skal snakke med en voksen som du føler dig tryg ved.
Så en lille opsummering - ang. klamydia kan du bestille test på nettet og teste selv, men antibiotika, skal du have fra en læge. Lægen kan også lave testen, måske kan du selv få lov til at tage prøven, så er det gratis. De små knopper er helt normale, dem skal du ikke være bekymret for. Anoreksi og så stor utilfredshed med kroppen er bestemt ikke sundt eller noget du skal gå med alene.
Jeg håber du kan bruge svaret, link'ene og jeg håber meget, at du får den hjælp, du har brug for. Det er meget at gå og bakse med selv.
Mange hilsner
Eva