IgE
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhuset,
Jeg fik sidste år foretaget en priktest ifht mistanke om astma og allergi, og så at IgE værdien/tallet var på 160, så mit spørgsmål er, hvad vil det sige og har det nogen betydning?

Svar:
Hej
Rigtig godt spørgsmål og allergiske sygdomme er et kompliceret men også et meget almindeligt problem. Først og fremmest vil jeg fremhæve at en prik-test og en blodprøve med IgE-værdi er to forskellige undersøgelser, som skal supplere hinanden, når der skal undersøges for en allergisk sygdom. Dernæst vil jeg fremhæve, at det kræver, at der er allerigske symptomer tilstede (f.eks hoste, vejrtrækningsproblemer, nysen, øjenkløe, hudkløe, hududslæt osv), for at kunne stille en diagnose med en allergisk sygdom. Det betyder således ikke noget at have forhøjet IgE-værdi, hvis man ingen allerigske symptomer har.
Priktest: Typisk udført på underarmen, hvor lægen eller sygeplejersken med små prik udsætter huden for almindelige årsager til allergi (f.eks græspollen, birkepollen osv). Ved allergi mod et af stofferne, hæver huden op og klør ligesom ved et myggestik.
IgE-blodprøve: IgE er en specifik del af kroppens eget immunforsvar, som man ved er forhøjet ved allergiske sygdomme, og man kan sågår måle mængden af specifikke IgE-molekyler som f.eks IgE-peanut og IgE-æg hos folk med hhv. peanut eller æggeallergi. Den mere overordnede blodprøve "IgE" kan have forskellige normalværdier afhængigt af hvilket laboratorium, som foretager analysen. En værdi på 160 er typisk i normalområdet, men dog højt indenfor dette. Forhøjet IgE kan også have andre årsager end allergi, f.eks infektioner.
Det er således afgørende hvilke symptomer du har eller har haft, og hvad årsagen til, at lægen har taget blodprøver og priktest i første omgang. Det er også afgørende hvad priktesten viste, samt om der var nogle undergrupper af IgE, som var forhøjede. Jeg vil derfor råde dig til at gå tilbage til din læge, som kan fortælle dig mere om test-resultaterne. En IgE værdi på 160 er bestemt ikke alarmerende, men det skal sammenholdes med det samlede billede af symptomer og prøver. Jeg håber at dette kunne give dig svar på dit spørgsmål.
Mvh
Niclas