I tvivl om mange ting angående dernede..

brevkassespørgsmål

I tvivl om mange ting angående dernede..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

Okay, føler mig meget uheldig. Jeg tror jeg har en kønsvorte(ved faktisk ikke om det er muligt der ikke kommer flere), jeg har en mistanke om skedesvamp, jeg skal have foretaget en almindelig gynækologisk undersøgelse her snart har jeg besluttet mig for, ved ikke om jeg skal nævne det eller jeg spreder benene og hun så siger "jeg tror du har skedesvamp". Kønsvorten er noget jeg er tvivl om jeg skal bestille to forskellige tider angående, tænker bare at sige jeg vil have foretaget en gynækologisk undersøgelse og jeg tror jeg har en kønsvorte og derfor også gerne vil tjekkes for den. Har brug for lidt guide her.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan forstå, at du føler dig uheldig, da du har to problemer forneden: Du mistænker skedesvamp og en kønsvorte.

Jeg synes, som du selv er inde på, at det er en god ide at bestille tid til en gynækologisk undersøgelse ved lægen. Det er nok med én tid hos lægen, da hun/hun kan undersøge for begge dele ved den gynækologiske undersøgelse. Når du kommer til lægen så fortæl lægen, at du mistænker både skedesvamp og kønsvorte og hvorfor. Lægen vil ofte spørge ind til ting som fx, hvilke gener/symptomer du har forneden, din menstruationscyklus, beskyttelse og sexuel aktivitet. Fortæl også lægen, hvis du ikke før er blevet undersøgt med gynækologisk undersøgelse eller ikke har været sexuelt aktiv, så vil han/hun tage hensyn til det i undersøgelsen og evt. undlade dele af undersøgelsen. Herefter vil du blive undersøgt. Overvej evt. om du vil/ikke vil have din fx mor eller en god veninde med til samtalen med lægen og/eller under undersøgelsen. Det kan passes ind efter, hvad du har det bedst med.

For god ordens skyld (hvis du ikke før har været til gynækologisk undersøgelse): En typisk gynækologisk undersøgelse foregår på et leje/seng, hvor man ligger på ryggen med begge ben spredt og lagt op på hver sin bøjle. Det er ikke behageligt at ligge sådan, men nødvendigt for at lægen kan hjælpe dig med at få undersøgt dine problemer ordentligt. Lægen er vant til denne undersøgelse og hjælper dig til slappe af under undersøgelsen, og I taler sammen, mens der undersøges.

Først kigger lægen og undersøger udenfor skeden. Derefter undersøges skeden og livmoderhalsen med instrumenter tilpasset din størrelse. Hvis det er nødvendigt kan man tage en prøve med vatpind for at undersøge for skedesvamp eller anden form for infektion i skeden. Sidst vil lægen mærke efter med 1 eller 2 finger i skeden og en hånd på maven for at vurderer livmoderen og dine æggestokke. Nogle gange vil lægen have mulighed for også at lave ultralydsscanning gennem skeden.

Lægen vil på dagen tilpasse undersøgelsen til dig til dine to problemer. Så undersøgelsen kan godt være anderledes end beskrevet eller bliver sprunget over i første omgang.

Du skal vide, at både skedesvamp og kønsvorter er almindelige og ufarlige tilstande, som oftest let kan behandles. Men det kan selvfølgelig være generende/irriterende.

Jeg håber, at du har fået besvaret dine spørgsmål og får undersøgt dine 2 problemer ved lægen. Så du kan få den behandling, du eventuelt skal have.

Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål