I form
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. :-) Jeg er 15 år, 161 cm høj, og jeg tror min vægt er ca. 57 kilo, men jeg har droppet vægten, da dén og så spejlet har været mine værste fjerner, siden jeg have spiseforstyrrelser for 3 år siden. Ja, jeg havde, men jeg blev hjulpet ud før det blev alt for alvorligt, men så blev jeg også liidt for glad for chokolademælken Cocio. ;-) Jeg drak mindst en 75 cl flaske om dagen gennem 3 måneder uden at dyrke nogen form for sport, så jeg fik taget en masse på! Jeg er ikke fed, men jeg har fået et par deller, som ikke er så smukke. Og nu er jeg træt af det. Jeg har bestemt mig for at blive lidt aktiv, så jeg vil - som en begyndelse- begynde at gå 4 km dagligt. Senere, vil jeg begynde at løbe dem, men jeg vil starte lidt blødt ud. Hvor længe vil der gå, før jeg kan se en forskel? Vil så gerne have en almindelig, sund form. :-) Tak på forhånd!

Svar:
Kære du,
Det er rigtig dejligt at høre at du har fået bugt med din spiseforstyrrelse. Det kræver hårdt arbejde og stor viljestyrke. Så det skal du virkelig have ros for.
Nu er der så kommet lidt flere former på kroppen og dem skal du selvfølgelig have det godt med. Som du selv skriver, så har du faktisk en helt normal sund vægt. Derfor handler det nu ikke om at tabe sig eller tage på - nu skal du bare træne kroppen på plads.
Det lyder til at du ikke har trænet i noget tid. Derfor er det fint at du starter stille og roligt. Hvis du vil i god form til at løbe så er det en god ide at træne interval træning. I starten kan du f.eks. gå 3 minutter og løbe 4 minutter. Og senere kan man løbe stille og roligt og så ind i mellem sætte tempoet op.
Men hvis det mest handler om at få strammet kroppen op, så er det vigtigt at du træner nogle forskellige sports grene. Det er både vigtigt at løbe og cykle, men så kan du også have gavn af at lave noget mere vægttræning eller armbøjninger/mavebøjninger. Så skal du kombinere kondition med vægttræning.
Hvis du begynder at løbe, gå og træne hver uge, så vil du rimelig hurtigt kunne mærke en forskel. Du vil mærke at du bliver bedre og at dit humør, din vejrtrækning osv bliver bedre. Der går længere tid før du rent faktisk kan se at dellerne strammes op. Det afhænger selvfølgelig også af hvor meget du træner, men 3 gange om ugen er godt for kroppen.
Så god træning og hav tålmodighed.
Venlige hilsner fra Line