Hvorfor oplever jeg disse problemer med min menstruation?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære Cyberhus,
Jeg har nogle spørgsmål som jeg meget gerne vil have jer til at svare på, da jeg går rundt med konstante bekymringer omkring, hvorfor jeg oplever disse ting og det påvirker faktisk min hver dag så meget at jeg ikke kan koncentrere mig i skolen.
Jeg har haft min menstruation siden jeg var 13 år gammel og de første to år var den meget uregelmæssig, men når den var der var blødningerne ofte meget kraftige. Da jeg fyldte 15 kom jeg på p-piller da jeg begyndte og være seksuel aktiv og fordi jeg gerne ville have en bedre rytme, sådan så jeg ca. vidste hvornår den kom og fordi den var så uregelmæssig. Dette gav mig virkelig styr på min cyklus. Desværre oplevede jeg rigtig store maveproblemer som en klar bivirkning fra mine p-piller. Jeg ved at det skyldtes pillerne, da jeg i mine pauser ikke havde det. Derfor stoppede jeg med at tage dem for godt og vel 3 måneder siden. Jeg har haft min menstruation 2 gange siden og den har været rimelig regelmæssig og blødningerne har været ca. intakte med da jeg var på mine p-piller.
Nu kommer mit problem så:
Jeg skulle i sidste uge have haft min menstruation, hvilket jeg ikke har fået. Mine tanker har derfor været rimelig vidt omkring, da jeg for ca. 3 uger siden+ var til en fest på Sjælland, hvor jeg hyggede mig med en dreng. Jeg var meget fuld og husker kun aftenen i blink, men så vidt jeg husker, og er ret så sikker, var han ikke oppe i mig. Desuden havde han et kondom på, men grunden til jeg bekymre mig er fordi kan huske at havde taget kondomet af da jeg anden gang gav ham et blow job. Derfor tænker jeg lidt, hvad der er sket i mellemtiden?
Men igen, jeg er næsten sikker på at han ikke var oppe i mig.
Da jeg ikke fik min menstruation ville jeg dog være sikker og tog efter ca. 12 dage en graviditetstest, der med det samme viste negativ - altså ikke gravid. Jeg åndede lettet op, men besluttet mig for stadigvæk ikke at være sikker før havde fået min mens. Det er nu en uge siden..
Her i dag har jeg haft en MEGET svag blødning fra mit underliv. Jeg er virkelig i tvivl om det er menstruation eller pletblødning, da der kun er kommet en lille smule ud på mit trusseindlæg. Jeg kan bare se at der er blod når jeg tørre mig. Derfor lyder mit spørgsmål nu på, er det menstruation jeg har eller er det en anden form for blødning? Er det normalt at min menstruation, grundet p-pille stop, springer min mens over selvom jeg allerede har haft den regelmæssigt to gange? Har jeg noget at frygte i forhold til at jeg kan være gravid? Burde jeg opsøge min læge? Eller skal jeg bare ånde lettet op og sige, at den kommer næste måned (eller snart). Det skal lige siges at jeg har utrolig svært ved dette, da jeg tænker rigtig meget over om jeg er gravid.
Ps. jeg har haft en del mavesmerter her på de seneste, faktisk rigtig mange og ret voldsomt.
JEG HÅBER VIRKELIG AT I VIL GIVE MIG ET SVAR HURTIGST MULIGT. JEG VED DET BLEV LANGT, MEN JEG KAN IKKE RIGTIG FÅ HJÆLP PÅ EN ANDEN MÅDE. SÅ PLEASE HJÆLP MIG, ER SÅ BANGE.

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dine spørgsmål. Det er godt, du skriver herind, når der er noget, der bekymrer dig. Og det lyder det virkelig til, at det gør.
Først: Det er helt normalt, at menstruationen i de første år er uregelmæssig og meget kraftig. Det er noget, der som regel aftager med tiden, og det er også noget, der kan afhælpes med p-piller, som i dit tilfælde. Desværre kan der godt være nogle bivirkninger til p-piller. Det er ret vigtigt, at du får en snak med din læge om hvilken form for prævention, du skal bruge, hvis du har bivirkninger af de p-piller, du har prøvet. Nogle gange kan det hjælpe at skifte til et andet p-pille mærke, og andre gange kan det hjælpe at skifte præventionsform. Der er mange muligheder, og din læge vil kunne rådigve dig, så I sammen kan finde ud af hvilken præventionsform, der passer bedst til dig. Det er vigtigt, at du bruger en sikker form for prævention, så du undgår alle bekymringerne om graviditet. Selvølgelig skal man også bruge kondom, hvis man har nye partnere, for det er det eneste, der beskytter mod de fleste kønssygdomme.
Menstruationen kan sagtens være uregelmæssig efter at du er stoppet med dine p-piller, også selvom den er kommet regelmæssigt to gange. Menstruationen kan blive uregelmæssig af mange årsager - og mange gange udebliver den, fordi man bekymrer sig meget, fx om man er blevet gravid. Hvis du har taget en graviditetstest en uge efter, at du skulle have haft din menstruation, og den viste, at du ikke er gravid, så kan du med næsten 100 % sandsynlighed regne med det. Jeg tror, at den lille smule blødning, du har haft er din menstruation, som bare denne gang er kommet forsinket. Hvis din menstruation stadig ikke er kommet med samme kraftighed, som den plejer, kan du godt tage en graviditetstest igen, og hvis den også viser, at du ikke er gravid, så ville jeg slet ikke være bekymret for om du er gravid. Hvis der går flere måneder med uregelmæssig menstruation, og man kan udelukke graviditet med negativ graviditetstest, og man ellers har det godt, så kan man tale med sin læge om det, men det er sjældent noget, man gør noget videre med før der er gået flere måneder, fordi det er så normalt, at menstruationen er uregelmæssig.
Mavesmerter kan være mange ting. Mange gange skyldes mavesmerter også, at man bekymrer sig meget. Hvis du stadigvæk har mange mavesmerter, når bekymringerne har lagt sig, så kan du tale med din læge om det.
Jeg håber, du kan bruge mine svar.
Mange hilsner
Christine