hvorfor gør det ondt

brevkassespørgsmål

hvorfor gør det ondt

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

hej brevkasse Jeg kan rigitg godt lide at hoppe på trampolin og gør det dagligt sammen med min bror, men her når sommeren er på vej og jeg begynder at hoppe på trampolin for første gang i det her år så gør det ondt i min ryg når jeg hopper. Det har været sådan her før, men det plejer at holde op igen efter nogle dage. Kunne jo være at du kunne forklare mig hvorfor det gør ondt? P.S. er det sundt at hoppe på trampolin så tit? /den anonyme

Svar:

Hej Anonyme.

Lad mig starte med at svare på dit sidste spørgsmål først: det er ikke usundt at hoppe på trampolin.

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg ikke før hørt, at man skulle få ondt i ryggen af at hoppe i trampolin. Jeg har undersøgt det lidt, og flere steder på nettet er der folk der klager over det. Der er ikke rigtigt nogen god forklaring, men her er et par bud i dit tilfælde:

Du kan have forstrakt en muskel i ryggen. Det kan i hvertfald godt passe med det du tidligere har oplevet, altså at du får ondt i ryggen og, at det holder op igen efter et par dage. Man kan forstrække muskler simpelthen ved at bevæge sig forkert. Når man er på en trampolin er det nok noget med at lande forkert eller for voldsomt. En måde at undgå at lande forkert eller uventet på en trampolin er at undgå at hoppe flere på den ad gangen. Du og din bror må simpelhen skiftes.

En anden mulighed er, at du måske er lidt skæv i ryggen, altså har meget svej i lænden eller at ryggen ikke er helt lige oppe-fra og ned. Så får man altså hurtige end andre ondt i ryggen når man belaster den.

Her må man lytte til sin krop og hoppe så meget som den nu kan være med til. Måske kan du snakke med din gymnastiklærer om at give dig nogle gode ryg-øvelser. Hvis man regelmæssigt træner ryggen, kan den også holde til lidt mere.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers skal du være meget velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner, Susanne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål