Hvordan opstår omgangssyge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære Brevkasse:-) Først vil jeg rose jer - jeres hjemmeside er vildt fed. Hvis man lige har et, så ved man med sikkerhed, at man kan finde svaret ved jer. Det er suuuper fedt, at man altid ved, man kan få en " håndsrækning" fra jer!! Jeg er i hvert fald fast bruger af jeres hjemmeside, så jeg har tænkt, at det må være på sin plads, at jeg også lige fortæller jer det. Nå, men nu til mine spørgsmål: Jeg har lige været den uheldige vinder af en træls omgangssyge, hvor jeg har kastet op ca. 8 gange om dagen i 6 dage. Jeg har tit tænkt på, at det er ret mærkeligt, at man ikke hører noget til sådanne sygdomme om sommeren? Jeg tænker lidt på, hvor sygdommen gemmer sig hen over sommeren, og hvordan den pludselig opstår igen? Tak på forhånd :D

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for roserne! Det er dejligt at du tager dig tid til at skrive om dine erfaringer med hjemmesiden, især når du er en fast bruger.
"Omgangssyge" kaldes også "Roskildesyge" og skyldes en virus der smitter meget let mellem mennesker. Som du selv har erfaret, er symptomerne diare og evt. opkastninger, mavesmerter og feber.
Om vinteren færdes vi mere indenfor og er derfor tættere sammen med andre. Derfor bliver man lettere smittet. Når først man selv er smittet går der ikke lang tid til man selv kan smitte andre. Hvis der er rigtig mange der bliver smittede og syge kalder man det en epidemi. For at undgå smitte er det især vigtigt med grundig håndvask efter toiletbesøg.
Du har helt ret i at der er flest epidemier om vinteren, men faktisk er der også små epidemier hele året, fx i børnehaver hvor børnene jo leger tæt sammen.
Håber det giver mening og du har fået svar på dit spørgsmål. God bedring!
Venlig hilsen
Asger