Hvordan lever jeg sundest?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus, Først vil jeg sige, at jeg synes I har en super brevkasse her på siden. Den er bare super god. :-) Men jeg har et lille problem, som fylder meget i min hverdag. Jeg var i sommeren, ifølge mig selv, lidt overvægtig. (Mit BMI var i 24,9 og jeg vejede 61.). Siden da har jeg tabt mig rigtig meget, for nu vejer jeg kun 50,5. Nu vil jeg selvfølgelig ikke tabe mig mere, for det er jo usundt, men jeg er alligevel lidt forvirret omkrig nogle ting. 1. Jeg går op i at opbygge muskler, specielt mavemuskler, men jeg spiser aldrig mine måltider til den rigtige tid. Jeg springer altid frokost over i skolen, da jeg altid glemmer penge til kantinen, så jeg spiser bare når jeg kommer hjem. Er det sundt, eller skal jeg spise måltider på faste tidspunkter? Har nemlig hørt noget om, at man kan miste muskelmasse, hvis ikke man spiser det rigtige til den rigtige tid. (Og hvad er god og sund mad?) 2. Selvom jeg har tabt mig rigtig meget, har jeg stadig en masse ''fedt''-agtig hud på maven. Dvs. at den er udspilet, og når jeg sidder ned, kommer der en slags halv-store deller frem. Her har jeg så fået at vide, at det er fordi, jeg har tabt mig hurtigt, så min mave ikke har trukket sig ind. Er dette rigtigt, eller skal jeg bare få opbygget muskler for at få det væk? 3. Er det bedre at træne intensivt en halv-til-en-hel time om dagen, i stedet for at træne småtterier hele tiden?(Løfte benene op, når jeg sidder ned osv.) Håber på at få et godt svar fra jer, på mit lille halvdumme problem. Mvh.

Svar:
Hej med dig!
Jeg beklager det sene svar, men vi havde simpelthen et teknisk problem, der gjorde at jeg først fik dit spørgmål i går. Det beklager jeg meget.
Men hvor er det dejligt at høre at du er glad for Cyberhus og kan bruge brevkasserne!
Først vil jeg lige fortælle dig at BMI beregneren skal bruges til voksne over 18, så selvom jeg synes det er fint du er opmærksom på din vægt, skal du også vide at det er nogle andre beregninger omkring BMI der skal bruge til unge under 18.
Jeg vil svare på dine 3 spørgsmål i samme rækkefølge som du selv har lavet:
1. For at opbygge muskler er det vigtigt at få godt med protein. Protein kommer hovedsageligt fra kød, æg og bælgfrugter som kikærter og linser. Det er især vigtigt at få protein i forbindelse med træning.
Det kan være en rigtig god idé for dig at fordele dine måltider over hele dagen, altså hovedmåltiderne morgen, frokost og aftensmad og mellemmåltiderne formiddag, eftermiddag og efter aftensmad. På denne måde undgår du at blive alt for sulten og dermed ukoncentreret så du ikke kan følge med i skolen.
Du spørger også til hvad sund mad er. Som udgangspunkt kan du følge de 8 kostråd (LINK: http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_8_kostraad/forside.htm) som er nogle generelle råd til hvordan man spiser en sund og varieret kost, som for eksempel at man skal spise 600 gram frugt og grønt om dagen, spise fisk 2 gange i ugen osv.
2. Det er svært at vide præcis hvad du mener med "en slags halv store deller" når jeg ikke kan se dig. Jeg tænker umiddelbart at det er hud der er nødt til at være der for at du også kan rejse dig op - altså at det er det der skal være der. Hvis det er mere end bare det hud der skal være der, tænker jeg at det hurtigt vil rette sig ind.
3. Du spørger til hvordan det er bedst at træne, og det kommer selvfølgelig an på hvad du vil opnå med træningen. Som jeg hører dig sige vil du gerne opbygge muskler, og det gør du bedst ved at træne intensivt ca 3 gange i ugen af en halv til en hel times varighed. Jeg er lidt usikker på hvordan det er med styrketræning når man ikke er fuldt udvokset endnu, men hvis du har mulighed for at gå i et fitness center vil de kunne rådgive dig bedre end jeg kan her på skrift. Dog kan jeg sige at du ikke bør træne med vægte der er tungere end hvad du kan løfte ca 15 gange, og at det er vigtigt at du træner med et alsidigt program. Det vil også være en rigtig god idé hvis du kombinerer styrketræning med konditionstræning, altså løb, svømning eller andet hvor du får pulsen op.
De bedste hilsner og lykke til med træningen
Line