Hvordan har min kæreste fået kyssesyge??
brevkassespørgsmål af
Ynkelig
15 år
Hej Cyberhus. Min kæreste har ligget med kyssesyge i 3. uge nu, og han er forfærdelig syg. Jeg har læst inde på netdoktor osv, at kyssesyge smittes meget hyppigst via spyt. Jeg begynder at være nervøs for at han har kysset med en anden pige, da han virkelig ikke er blevet smittet af mig. Jeg vil nu spørge om hvor meget der skal til at blive smittet ved af f.eks. drikke af det samme glas osv. Er det en sygdom der smitter som sindsyg, eller skal der mere til. Hilsen den ynkelige pige

Svar:
Kære du,
Tak for din mail.
Kyssesyge, eller mononukleose som det også hedder, er en virusinfektion. Grunden til at man kalder det kyssesyge er, at den ligesom mange andre vira smitter gennem spyt. Der går mellem 30 og 50 dage fra man bliver smittet, til sygdommen bryder ud. Det er meget forskel på, hvor syg man bliver af kyssesyge. Nogle får kun milde forkølelses/influenza symptomer, andre bliver hårdere ramt, som det lyder til at din kæreste desværre er. Nogle har også haft sygdommen som små og er derfor immune overfor den, da man kun kan få kyssesyge én gang.
Når det smitter via spyt, så kan smitten, som du selv skriver, også foregå via glas, drikkedunke mm, at kysse er derfor langt fra den eneste smittevej. Det er desværre en virus som nemt spredes.
Du skal ikke bekymre dig, det lyder til at han kunne bruge lidt ekstra julehygge.
Håber det var, hvad du søgte.
Kærligst,
Lise