Hvordan fjerner jeg den?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej. Jeg har en lille fingervorte på min tommelfinger.. den her små sorte prikker hvilket betyder at der er liv i den ikk? I hvertigfal så har jeg prøvet at fjerne den. Både hved at putte neglelak over den. Og så har jeg prøvet at "klippe" røderne over med en negleklipper.. der bløder den så. Og Så putter jeg stramt plaster over så den ikke kan ånde ( har gjort det et par gange) men så hver gang den er skrumpet lidt, så vokser den igen og kommer til live igen.. altså hvornår dør den????? Det er SÅ irriterende

Svar:
Hej!
Vortebehandling er tidskrævende! Man siger at hvis man bare venter i 2-3 år, så heler vorterne hos de fleste ud af sig selv og de udvikler beskyttelse mod ny virussmitte. Samtidig fører behandling hos de fleste til helbredelse efter nogle måneder, men ikke hos alle. Der er forskellige behandlingsmuligheder, men nogle behandlinger kan være besværlige og smertefulde, og da vorter er en irriterende men egentlig ikke en farlig tilstand, så er det vigtigt, at behandlingen ikke bliver mere besværlig end hvad vorterne er i sig selv.
Man får vorter af virus, men man har ingen medicin som kan slå virusen ihjæl, hvorfor al behandling går ud på at ødelægge den hud som virusen har smittet, dvs. vorten. Førstevalg er pensling med vortemiddel (keratolytika feks Verucid) og samtidig dækning af vorten med plaster. Man kan også prøve frysning hos lægen, men det kan give smerter og skal ofta laves i flere omgange. En sjælden gang skærer man vorten væk, men det er også typisk smertefuld og er længe om at hele op og kan give ar. Laser er der nogle hudlæger der bruger.
Så der er flere muligheder men ingen nem vej frem. Derfor skal din egen læge skal sammen med med dig tage stilling til, om der er behov for behandling i det hele taget, da tilstanden er ufarlig og ofte helbreder sig selv med tiden.
Mange hilsner
Rebecka