Hvordan får jeg fjernet vorte på fingeren

brevkassespørgsmål

Hvordan får jeg fjernet vorte på fingeren

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Jeg har pludselig fået en vorte på min pegefinger på indersiden ved 2. Led af fingeren. Har haft den i lidt over 1 uge og har givet den verucid hele tiden for at vorten ikke får luft. Er der andet jeg kan gøre for at den forsvinder hurtigst muligt? Den er ca. 2-3mm (den er ikke særlig stor) men er bange for at den kan smitte?

Håber på at i kan hjælpe mig

Svar:

Hej

En vorte er en virus, der kan smitte, især når man lige har fået den og dit immunforsvar ikke kan bekæmpe den. Den kan faktisk smitte allerede inden vorten er kommet til syne på en hånd eller en fod. Det er dog ganske ufarligt. Det er en god ide at bruge verucid.

Hvis du gerne vil have bugt med vorten hurtigst muligt vil jeg anbefale dig at gå til din egen læge. Her kan du få frosset vorten væk. Dette kan nogle gange godt kræve flere behandlinger.

Såfrem dette ikke hjælper kan man via egen læge blive henvist til en hudlæge, hvor man kan få laserbehandling på vorten, men dette er kun hvis frysning og verucid ikke har haft effekt.

Dit immunforsvar skal nok bekæmpe vorten i sidste ende. Dette kan dog godt tage 2-3 år, hvorfor det anbefaler at få behandling inden, da vorten ellers i mellemtiden kan sprede sig andre steder hen.

Mvh Nichlas

Nichlass billede
Nichlas har svaret på dette spørgsmål