Hvid væske
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej,
Henover de sidste par måneder er der kommet en tyk, hvid, lugtende væske ud af min penis. Det kommer en gang imellem, nogle gange er det helt væk. Men lige pludselig kommer det igen. Min forhud har været hævet og rød en gang imellem da det er sket. Jeg har haft sex med min x kæreste, for mere end et halvt år siden. Hun var på p-piller, men hun havde aldrig været sammen med nogle før mig, og det samme den anden vej rundt. Der er ingen andre tegn, end lugtende, hvid, tyk væske, og små hævede samt rød forhud. Det kan godt gøre lidt ondt på tippen. Hvad kan det være?
Mvh den bekymrede

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du ind imellem oplever tykt lugtende flåd fra din penis samt rød hævet forhud, som bekymrer dig. Det er rigtig godt at du er opmærksom på din krop og reagerer på ændringer.
Det er altid vanskeligt med sikkerhed at sige, hvad det kan være uden at se det. Flåd fra penis har mange forskellige årsager og det er faktisk sådan, at man i 40-60 % af tilfældene ikke finder årsagen til symptomerne. Man mener dog at årsagen i de fleste tilfælde er bakterier eller virus, hvoraf nogle ikke kan påvises. Samtidig kan udflåd, rødme og hævelse også skyldes det, der kaldes inflammation, som er immunforsvarets reaktion på fremmede mikroorganismer. Seksuelt aktive, som oplever ændret og lugtende flåd bør dog altid undersøges for kønssygdomme. Det lyder selvfølgelig meget usandsynligt i dette tilfælde, når du har haft én seksualpartner, som heller ikke tidl. har været seksuelt aktiv. Af de seksuelt overførte sygdomme er chlamydia og mycoplasma genitalium de hyppigste. Begge tilstande er nemme at behandle, men meget vigtige at få behandlet, da ubehandlet infektion kan smitte og chlamydia i værste fald til sterilitet.
Med de symptomer du beskriver synes jeg, at du skal bestille en tid hos din læge. Jeg kan godt forstå at det måske ikke er det sjoveste at gå til læge med, men for din praktiserende læge vil det være helt normalt og jeg er sikker på at vedkommende synes det er fornuftigt af dig at få det tjekket.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at generne snart er væk.
Med venlig hilsen
Linda