Hvad sker der med mig?

brevkassespørgsmål

Hvad sker der med mig?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej. Jeg tror, der er noget galt med mig... Jeg er helt hysterisk.. Jeg kan blive fuldstændigt fucked up i hovedet, hvis folk laver hurtige, "unødvendige" bevægelser. Men "unødvendige" mener jeg, at jeg ikke ved, hvorfor de gør det, eller at jeg sagtens ville kunne forstå hvad de mener, uden de gør det. Jeg ved godt, det er forvirrende, det er bare svært at forklare. Jeg bliver helt panikken, selvom jeg altid prøver at skjule det. jeg ved jo godt det ikke er normal adfærd. Jeg må bare VÆK. Derudover kan jeg få sindsygt ond i maven af at tænke på bestemte ting. Fx. når jeg tænker på indre organer, alderdom, zombier (døde kroppe, der bevæger sig). Det kan få mig til at ligge vågen og tænke hele natten, eller sætte mig i et hjørne med min bamse, og være rædselsslagen. jeg hader også at være alene. Jeg hader det rigtigt meget... Jeg bor alene med min mor og mine to mindre søskende, og jeg har aldrig snakket med dem om det... Jeg har ikke snakket med nogen om det.... Hvad er der galt med mig?

Svar:

Hej med dig!

Det lyder ikke rart at gå alene med de tanker, du har. Først vil jeg gerne understrege, at man sagtens kan blive irriteret over folk, hvis de laver "unødvendige" bevægelser, som du skriver. Det er også helt normalt at man synes, det er ubehageligt at tænke på død, alderdom og indre organer.

Jeg tænker på, at de ting, du beskriver, er helt normale reaktioner, men jeg synes, det kunne lyde som om, du har meget at tænke på, eller måske er bange for et eller andet. Så kan kroppen og tankerne godt reagere lidt ekstra, og man kan blive ekstra angst eller nervøs for ting, som man i andre situationer måske tackler lidt nemmere.

Jeg vil foreslå dig at prøve stille og roligt at snakke med din mor om det. Jeg synes i hvert fald, det er vigtigt, at du ikke går alene med det, for hvis man ikke får snakket om den slags tanker, kan de godt vokse sig større og komme til at fylde endnu mere. Du er også meget velkommen til at skrive herind til chatten, hvis du gerne vil have vendt nogle ting.

Mange hilsner

Christine