Hvad sker der?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har siden 30. april haft min menstruation 3 gange, og jeg aner ikke hvad der sker.
Jeg tog en fortrydelsespille den 10. maj, 9 timer efter ubeskyttet samleje, hvor jeg ugen efter fik menstruation for 2. gang, men jeg ved ikke om det har noget at gøre med det.
Jeg tænkte bare, at det vel nok var normalt, at den nogle gange ikke er helt regelmæssig, men så nu 2 uger efter, kom jeg ud på toilettet imorges, hvor der var brunt udflåd, som nu har udviklet sig til ''rigtig menstruationsblod'', og jeg synes det er vildt mærkeligt.
Hvad kunne det eventuelt være? Er det helt normalt eller er der et eller andet galt?
Hilsen mig

Svar:
Hej dig
Jeg kan forstå, at du har haft flere blødninger efter du har taget en fortrydelsespille. Det er rigtig fint, at du holder øje med dine menstruationer og hvornår de bør komme.
Det er meget normalt at få en blødning når man har taget en fortrydelsespille, og man kan også få uregelmæssige menstruationer lige efter. Fortrydelsespillen består af hormoner, og det kan godt forstyrre kroppens egen hormonbalance i et lille tidsrum bagefter. Du fortæller, at du fik brunligt udflåd som har udviklet sig til rigtig menstruation. Det kan være en gennembrudsblødning, altså en lille blødning mellem to menstruationer, men det kan også være din menstruation er blevet lidt uregelmæssig efter fortrydelsespillen.
Det du beskriver er helt normalt, og det er meget fint at du har skrevet ind med spørgsmålet. Jeg synes, at du skal tage kontakt til din egen læge, og få en snak om prævention og hvordan man kan beskytte sig mod kønssygdomme.
Håber du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie