Hvad skal jeg sige til lægen?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg sige til lægen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år

Jeg har en hormonspiral. Jeg har det rigtig skidt ved menstruation, ikke ved at jeg bløder meget, for det hjælper spiralen med. Men jeg er sådan helt "slap" i kroppen, har tung hovedpine, ingen appetit, sveder og græder. Jeg er jo ikke i overgangsalder, men generne kunne jo minde om det, ud fra hvad min læge har sagt i telefonen.

Jeg har fået hormonplastre, som ikke hjælper en pind. Nu har jeg så bugget en tid om 3 ugers tid, fordi jeg har det ulideligt. Jeg kan intet, orker intet. Igår gik jeg så på biblioteket og jeg blev, som altid ved menstruation, rigtig svimmel og måtte sætte mig ned derhenne. Jeg kom hjem og lå resten af dagen i sengen og spiste kiks og havde uro i kroppen og sveder.

Jeg har IKKE feber. Jeg fejler ellers ikke noget.

Og jeg har skrevet ned, at det ALTID er ved menstruation.

Men det er for meget. Jeg kan ikke planlægge ferie, tør ikke sige ja til fester, fordi jeg ALDRIG ved, hvordan jeg vil have det.

Jeg må tale med lægen. Kan man mon spørge, om man kan få P-piller ud over spiralen? Jeg var på P- piller og plaster og hornonring FØR jeg fik spiralen. Og den løste også problemet med den HELT abnorme blødning. men de her gener, de er faktisk værre. For jeg kan intet og har kvalme og har været ved at kaste op.

Så noget må jo gøres.

Hvad tænker I, jeg vil og kan ikke bare leve med det her, for det koster mange sygedage og er invalidernde!

Svar:

Hej med dig,

Det lyder ubehageligt, det du beskriver. Du og din læge skal selvfølgelig finde en mere holdbar løsning, for den nuværende situation lyder uholdbar.

Hvis jeg var din læge, ville jeg starte med at undersøge dig og tage et bredt udvalg af blodprøver; alt dette for at udelukke anden sygdom, herunder vitamin/mineralmangel, stofskiftesygdom mv.

Hvis dette ikke viser noget, bør du blive viderehenvist til en gynækolog. Gynækologer er specialister i kvindens menstuationscyklus, symptomer herfra, prævention (herunder hormonprævention) osv. De bør kunne finde en god løsning til dig.

Jeg synes, din læge allerede har gjort mange fornuftige forsøg; men da disse ikke har virket optimalt, bør du ses af en gynækolog - forudsat at en almindelig undersøgelse og blodprøver ikke viser noget.

Jeg håber, mit svar er til hjælp.

Venligst,

Kasper, læge

KasperAs billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål