Hvad kan være grunden?

brevkassespørgsmål

Hvad kan være grunden?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg har et par spørgsmål som jeg inderligt håber at få svar på :) I den seneste tid (ca.6-7 måneder) har jeg gået rundt og været utrolig tør forneden, altså knas tør og har ikke mærket nogen form for udflåd i de seneste to måneder. Det har så resulteret i smertefulde sår og rifter i skeden som sviger noget så grufuldt. Det er gået hen og blevet en kæmpe byrde, jeg kan næsten ikke blive våd, når jeg har sex med min kæreste (På trods af lysten til sex) Det at være tør under sex hjælper jo overhovedet ikke på smertefulde-rifter-forneden problemet. Jeg begyndte at få rifter kort før jeg begyndte på p-piller, men så har det ellers gået ned af bakke lige siden med det at være tør. Rifterne er kommet og gået med flere måneders mellemrum, men den tørre fornemmelse forsvinder aldrig helt. Førhen har jeg aldrig haft problemer med mangel på udflåd (Har førhen haft en del udflåd), så det undre mig hvad det kan skyldes, tror dog problemet har noget at gøre med mine slimhinder. Jeg fik min menstruation for 3 dage siden, men i går aftes stoppede den helt, men kom så igen senere hen ad dagen og her til aften bløder jeg kun meget, meget lidt og det er helt brunt. når jeg får rifterne forneden heler de altid når jeg får mit mens, men da jeg næsten ikke bløder denne her gang er jeg bange får at mine rifter bliver ved med at være der. - Hvad kan noget af alt det her skyldes? Jeg håber det er til at læse og ikke lyder alt for indviklet :)

Svar:

Kære du.

Det er godt du skriver herind - det lyder bestemt ikke rart med de rifter. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan, så du ikke skal rende rundt med sådan et irriterende problem.

Du skriver at det er kommet nogenlunde samtidig med du begyndte på p-piller. Jeg vil ikke udelukke at det kan have noget med dem at gøre, men det er ikke normalt en bivirkning ved p-piller.

Rifterne kan godt være kommet fordi du er helt tør forneden og har haft sex. Tørhed i skeden er generelt et stort problem for mange kvinder og er ofte relateret til de kvindelige hormoner. Derfor er glidecreme også en meget uundværlig ting for disse kvinder. Det kunne dig og din kæreste måske overveje. Samtidig kunne det måske være en god idé at smøre en lille smule vaseline på dine skamlæber, så de ikke er så udsatte.

Men nu vi er ved sex, er det vigtigt at udelukke kønssygdomme. Hvis du har haft ubeskyttet sex - altså sex uden kondom - synes jeg du skal gå op til din læge og blive tjekket. Nogle kønssygdomme kan "gemme sig" meget længe og ikke give nogen synderlige symptomer. Man kan blive steril, hvis man ikke får behandlet en kønssygdom i tide. Så selvom du har en kæreste, som du ved ikke har noget, er det stadigvæk en god idé at gå derop. Så kan du også få talt med din læge om tørheden i skeden. Din læge vil nok lave en gynækologisk undersøgelse for at se om alt er som det skal være.

Så skynd dig at ringe til din læge - måske allerede i morgen - så du kan komme de dumme rifter til livs. Sex skal ikke være en pine, kun en dejlig ting :-)

Håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner fra Mette