Hvad kan jeg gøre?..

brevkassespørgsmål

Hvad kan jeg gøre?..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige på 15 som har ret meget udflåd. Jeg har haft det i nogle år, men ikke gjort noget ved det. Men det lugter og irriterer mig ret meget. Oplever næsten også hver dag at jeg kan lugte det. Ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre, har i nogle ideer til om man kan få noget i mod det?.. kh mig

Svar:

Kære dig,

Jeg kan godt forstå, det er irriterende at føle, at man har for meget udflåd, samt at det lugter. Jeg kender dig naturligvis ikke, men jeg kan fortælle, at det er fuldkommen normalt at føle, at man har usædvanligt meget og særligt lugtende udflåd. Der er nærmest ingen, der ha udflåd, som ikke har en eller anden lugt.

For at mindske lugten skal man søge for at holde en god intimhygiejne; men det er vigtigt, at man ikke bruger en for kraftig sæbe eller en sæbe med parfume, da disse kan udtørre skedens slimhinder, forstyrre den normale bakterieflora og måske endda forværre udflådet og lugten.

Nogle kan have gavn af stikpiller til skeden med mælkesyrebakterier, som kan bringe balance i skedens bakterieflora. Disse kan købes i håndkøb på apoteket, fx Lactocare.
Endelig er der nogle, der har gavn af at få p-piller eller minipiller, da disse kan mindske mængden af udflåd.

Jeg vil nok anbefale dig at få en konsultation hos din egen læge, som kan fortælle om fordele og ulæmper ved mine forslag. Og så kan din læge foretage en gynækologisk undersøgelse og ved selvsyn vurdere dit udflåd.

Jeg håber, mit svar er til gavn.

Mvh Kasper

KasperAs billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål