Hvad kan det være?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har her de sidste 5 dage haft mange smerter i "nedre del af maven". De er ikke et bestemt sted hver gang, og de føles også meget forskelligt. De er ikke konstante, men når det ikke gør ondt, føles det sådan meget ubehageligt, og nogle gange "rumler eller klikker" det også. Jeg fik smerterne 2 dage før jeg skulle have min menstruation, så jeg troede bare det var derfor jeg fik ondt i maven - selvom mine menstruationssmerter plejer at føles anderledes. Nu er der så gået 5 dage med smerterne, og jeg har heller ikke fået min menstruation endnu, og er også begyndt at føle mig sådan "oppustet" nogle gange. Hvad jeg ved, er det nogle af symptomerne på graviditet (varierende mavesmerter, udebleven menstruation og oppustethed), men jeg kan umuligt være gravid, da jeg aldrig har haft sex, og man kan jo ikke blive gravid af at bruge tampon eller "selv have en finger oppe"? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg kan ikke lade være med at gå rundt og tænke over det hele tiden... Får jeg ikke menstruation fordi jeg er meget bekymret, og tænker over det hele tiden? Kan jeg være syg? Hvad synes I jeg skal gøre?

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dine spørgsmål. Det er godt, du skriver herind, når du er bekymret. Det lyder ikke rart med dine mavesmerter. Du har ret i, at det godt kan være menstruationssmerter, selvom du skriver, at de plejer at føles anderledes. Det kan også være, at du har spist noget, du ikke er vant til at spise, eller at du har fået noget omgangssyge. Så vil der typisk også være diarrre eller opkastninger. Ved alle forklaringer kan man også blive oppustet, og det er noget, der går over i løbet af nogle dage.
Menstruationen kan påvirkes af mange forskellige ting. Nu ved jeg ikke, hvor lang tid siden det er, at du fik din første menstruation, men de første par år kan menstruationen være ret uregelmæssig. Den kan også blive uregelmæssig, hvis der sker nogle ændringer i ens liv, hvis man bliver meget tynd eller træner meget hårdt. Men den kan også godt påvirkes, hvis man er bekymret og tænker meget over den. Man kan ikke blive gravid af at bruge tampon eller selv have en finger oppe, og det er heller ikke det, der har påvirket din menstruation. Alle oplever, at deres menstruation er uregelmæssig i perioder, og det er helt normalt.
Jeg er ret sikker på, at din menstruation nok skal komme inden længe. Hvis du stadig har ondt i maven, når du får dette svar, synes jeg, du skal snakke med dine forældre om det, og så kan I evt. gå til lægen med det.
Jeg håber, du kan bruge svaret. God bedring!
Venlig hilsen Christine