Hvad kan det være ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) Jeg har skrevet herind før, men har lige et ekstra spørgsmål. Det er når jeg dyrkersport. Jeg dyrker rigtig hård sport nemlig gymnastik. Hver træning når jeg er kommet godt igang, så tit når jeg springer eller hopper, er det ligesom om jeg tisser lidt i buskerne. Jeg skal slet ikke på toilet, men det er hver eneste gang. Jeg tror ikke det er udflåd, men måske ? Det lugter hvert fald lidt som tis synes jeg ? er det normalt ? altså det er jo ikke irreterende på den måde, andet end jeg tit skal have 2 par shorts på elller andet. Hvad tror i det er ? kan det være fordi musklerne prsser sig sammen om blæren og alligevel får presset lidt ud ? det er først kommet her inden for de sidste par måneder. glæder mig til et svar :)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå du undrer dig lidt eller er usikker på hvad det er for noget, men det er faktisk et meget normalt fænomen. Det er det man i lægeverdenen kalder stress-inkontinens. Det vil sige at man, når man stresser blæren og urinvejene ved hop, løb eller endda bare ved hoste eller nysen, lækker lidt urin. Et sted mellem 25-50% af alle kvinder lider af det i større eller mindre omfang.
Der er ikke noget farligt ved det, det er typisk et udtryk for lidt svækket bækkenbundsmuskulatur.
Hvis det er kommet pludseligt, er det en god idé lige at gå ned til din læge og blive undersøgt for urinvejsinfektion.
Der kan du også få checket funktionen af din bækkenbundsmuskulatur. Din læge kan endda evt. henvise dig til en fysioterapeut, så du kan lære at træne dine bækkenbundsmuskler.
En anden ting du selv kan gøre er at undgå at få for overfyldt blære. Derfor er det en god idet at gå på toilettet ofte, ca. hver 3.-4. time, uanset om du føler trang til det eller ej. Et andet trick er, at gå på toilettet to gange efter hinanden for at sikre sig at få blæren helt tømt.
Håber dette kan hjælpe dig.
Mange hilsener,
Susanne