hvad fejler jeg 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej igen jeg har det ikke ret godt med at komme til lægen, for jeg er bange for han ikke tager mig seriøs, og så kan jeg heller ikke lide at snakke om det. Jeg er bange for min mor bliver sur på mig og siger jeg lyver osv. For nogle måneder siden oplevede jeg en bilulykke med en ung mand, hvor jeg kom til psykolog 4 gange, men vi snakkede også om mit liv udover det, men aldrig om stemmen. Jeg er bange for jeg fejler noget. Jeg har snakket med min veninde, men hun virker som om hun er ligeglad eller sur. Kan man ikke få konstateret hvad man fejler, få noget medicin og så leve videre? Uden man skal tænke over det hele tiden? Jeg tør ikke sige det til min mor eller andre.. mvh Majken

Svar:
Hej Majken.
Jeg har læst din første mail, og det svar du fik fra Line. Jeg er helt enig med Line, og synes du skal tale med en læge. En læge er vandt til at tale med folk om alt muligt. Alt lige fra sygdomme i underlivet, til synsprøver, til ondt i hjertet, til børneundersøgelser, men også om hvad folk går og tænker, føler og oplever. Jeg er sikker på, at din læge vil tage dig seriøst, det er lægens pligt, og som Line også skriver, så er det vigtigt at du fortæller det hele med alle detaljer, så din læge kan få et godt indtryk af hvad der kan være med dig.
Om det er noget der skal undersøges mere, eller om det er noget der ikke behøver yderligere undersøgelser. Du spørger om du ikke kan få noget medicin, og så det går over så du ikke behøver at tænke på det mere. Før man kan få medicin, skal man vide hvad du eventuelt fejler. Det er jo ikke sikkert du fejler noget der kræver medicin. Igen er det din læge der kan hjælpe dig videre, for det er læger der finder ud af hvad folk fejler, og det er også kun læger der kan give medicin. Jeg må derfor igen sige, at jeg synes du skal kontakte din læge.
Jeg håber du kan samle mod til dig og ringe til din læge. Husk, at din læge har tavshedspligt, så der er ikke nogen der får at vide hvad i taler om. Din læge vil tage dig seriøst, og det er vigtigt at du fortæller det hele, ellers kan lægen få et forkert indtryk af dine oplevelser og lave en forkert konklusion, og du får dermed ikke den rette behandling, hvilket kan gøre det hele meget langvarigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du får det bedre.
Hilsen fra Lea