Hvad er det?

brevkassespørgsmål

Hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg er en pige her på 14, snart 15 som er en lille smule forvirret. Jeg har fået nogle slags knopper på mine brystvorter. Jeg ved ikke helt hvad de er? Og vil egentlig gerne vide det. De gør ikke ondt eller noget. De er der bare, og bliver især tydelige når min brystvorter bliver lidt stiv. Er det noget jeg skal være bange for? Eller er det normalt? Tak på forhånd! - Sof

Svar:

Kære sof,

Tak for dit spørgsmål.

Fint du spørger, for det du beskriver er fuldstændig normalt og ikke noget at spekulere over :-)

På selve brystvorten (i en ring omkring selve spidsen) har kvinder 10-15 små kirtler som producerer lidt fedt/smøring. De er der for at beskytte brystvorten i forbindelse med amning af ens baby, så der ikke kommer sår eller ubehag på huden. De træder lidt tydeligere frem når brystvorten bliver stiv.

Altså er du fuldstændig som andre piger/ kvinder :-)

Tak for dit spørgsmål og spørg endelig, hvis der skulle være andre ting du undrer dig over.

Varme hilsner
Gry