Hvad er det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) jeg er en Pige på 16 år :)) jeg har et ret stort problem synes jeg selv! jeg har en kæreste og jeg synes snart at jeg er parat! i: men det irritere mig rigtig meget at jeg har noget nede i skeden :) det en slags '' mos '' eller hvad man nu kan sige .. det er hvidt .. jeg aner virkelig ikke hvad der er! jeg har også meget udflåd.. det første jeg tænker er skede svamp? :S men jeg tør virkelig ikke sige noget til min mor .. det simpelthen for pinligt.. hvad synes i så jeg skal gøre for at få det væk? jeg vasker mig ''der nede'' med noget der hedder '' Vivag '' noget som er lavet til at vaske '' der nede '' men det kommer altid igen .. kender i andre metoder til at få det væk.. er virkelig flov over det s;

Svar:
Kære Dig.
Er glad for du skriver for der skal selvfølgelig ikke være noget mos i skeden.
Det du beskriver kunne sagtens lyde som svamp i skeden, som du også selv er inde på. Det er selvfølgelig ret generende og kan til tider også give kløe.
Svamp i skeden er meget almindeligt, og rigtig mange kvinder, unge og gamle, vil opleve at have det op til flere gange i livet. Så du kan roligt sige det til din mor. Hun har måske selv haft det og ved hvor ubehageligt det føles. Så kan du også tage hende med til lægen hvilket kan være rart hvis man skal undersøges forneden.
Svamp i skeden er let at behandle, men den kræver medicinsk behandling. Så hvis man har svamp kan dette ikke behandles uden den rette medicin.
Så jeg vil foreslå du tager til din læge og fortæller hende eller ham om problemet. Lægen vil så undersøge dig og efterfølgende fortælle dig om der er tale om svamp eller en anden årsag til at du har det som du har det. Du må dog ikke være nervøs. Det du beskriver lyder meget fredeligt.
Jeg håber jeg kunne hjælpe dig.
Knus Anne