hvad er det?

brevkassespørgsmål

hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Jeg har sådan en dims ved min endetarmsåbning. Sådan en slags hudflap tror jeg. Sådan ca samme størrelse og form som en lillefingernegl. Det klør ikke. Det gør ikke ondt og den er ikke sådan træls. Men hvad er det og er det noget jeg skal være bekymret for. Har haft den så længe jeg lige kan huske.

Svar:

Kære dig

Det er svært at give dig et præcis svar uden at se den 'flap' du beskriver.

Endetarmsåbningen kan se meget foldet ud pga den måde den er opbygget og pga dens funktion. Mange har eller får folder omkring åbningen som ikke betyder noget for ens helbred, men kan virke generende i forhold til at holde en god hygiejne. Nogen gange kan udposninger være hæmorider f.eks., som man er i øget risiko for at få hvis man f.eks. er forstoppet ind i mellem. Der kan også være tale om kønsvorter eller anden vækst som skal behandles.

At du har haft den så længe du kan huske - og formoder jeg, at den ikke har ændret sig - taler for, som du selv skriver, at det er noget helt fredeligt. Hvis du aldrig har fået din læge til at tjekke den, vil jeg foreslå at du får set på den og kan få en vurdering af din læge og siden behøver du sikkert ikke skænke den en tanke.

Mange hilsner Ida

Idas billede
Ida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål