Hurtig hjertebanken... Farligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse..
Jeg er en 15 årig pige, som her på det seneste har lagt mærke til at mit hjerte banker hurtigere end normalt. Det kan ske når jeg sidder helt stille i skolen og ikke bevæger mig og det kan ske når jeg ligger i min seng. Når mit hjerte banker hurtigere kan det varer i flere timer, og jeg har samtidigt svært ved at få vejret. Jeg har ikke problemer med at få vejret, men det er som om det er svære for mig at få luften ned i lungerne. Efter lidt tid får jeg flimmer for øjene og får det dårligt. Jeg har endnu ikke været til læge med det, da jeg ville høre om det er normalt og om det går over.. Om det måske er noget som sker pågrund af puberteten, eller om der måske er problemer med mit hjerte..
Så vil vide om det er farligt?
Kærlig hilsen den bekymrende!

Svar:
Kære bekymrede
Det er helt normalt og ufarligt, at man af og til kan mærke at hjertet banker hurtigt. Det kan komme af, at man feks tænker på noget, der gør en nervøs eller spændt.  ”Anfald” med hurtig hjertebanken, der kommer hyppigt og tilsyneladende ud af det blå og hvor der samtidig er andre symptomer så som åndenød, flimmeren for øjnene og utilpashed, synes jeg skal undersøges nærmere.  Og det er netop det du beskriver, så jeg synes, at du skal tage fat i din læge, evt sammen med dine forældre  og fortælle om det til ham/hende. Så kan I sammen finde ud af, om der er grund til at  lave nogle undersøgelser.
Mvh
Kathrine