hurtig hjælp - gravid???

brevkassespørgsmål

hurtig hjælp - gravid???

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Kære brevkasse. Er på ppiller og for ca 3 uger siden fik jeg penicillin - nærmere pondocillin. Tager min pille kl 21.30 hver aften, men den ene dag jeg fik pondocillin, kastede jeg op og havde meget dårlig mave :/ havde det virkelig dårligt. skulle tage den sidste pille i pakken den 28 april , men fik mens den 25 så tog den sidste der og startede så i lørdags den 5 maj. Lavede vidst lidt rav i den. Glemte så pillen søndag, og tager den først mandag eftermiddag, tog den altså med over 36 timers mellemrum. :o( ved godt det ikke er smart. Men har bare lidt meget pga tisseri om nattten - gør ejg stadig :o( så har været træt og været lidt glemsom. Nå men de sidste par dage har jeg haft meget kvalme og været lidt svimmel. Igår synes jeg mine yndlingschips smagte gamle, men kærsten sagde de smagte som normalt. Nu hertil morgen søgte jeg så på emnet kvalme, ændret smagssans, og ja så poppede graviditet op....så hmm tænkte jeg heller måtte skrive herind. Jeg løber langte ture mellem 6 og 12 km 2 gange i ugen og går til fodbold to gange i ugen. MEN igår da jeg løb (løber normalt langsomt og hele vejen og kan løbe på tom mave endda). igår kunne jeg ikke løbe hele vejen, blev simpelthen så dårlig!!!! Fik kvalme og følte sådan sult, havde endda fået bolle til morgenmad og to stykker rugbrød til middagsmad, ¨så havde fyldt depoterne op ;) håber I kan hjælpe mig. Og også svare mig på om det er rigtig ens mens kan komme når man er på piller og blir gravid? Havde som sagt en lille blødning inden sidste mens, 1,5 uge efter min pondocillin kur, og efter min mens hvor ejg glemte en pille kom der er en lille klat rød udflåd og så var det det....hmmm. Håber ihjælper mig snarest

Svar: 

Kære du

Godt du skriver ind, så vi kan få styr på dine bekymringer.

Som du helt sikkert allerede ved, så dækker p-piller bedst når de bliver taget hver dag. Det behøver ikke være præcis samme tid, men det skal være inden for 12 timer omkring det samme tidspunkt. Hvis man glemmer een p-pille, som du har gjort, og tager den dagen efter, så er sikkerheden den samme. Så det at der gik 36 timer mellem to piller, det betyder med al sandsynlighed ikke så meget. Hvis du har holdt 7 dages pause, som du plejer, så burde det heller ikke være noget problem. Men du skal altid tage hele pakken ud, dvs. 28 piller. Så hvis du stoppede med at tager p-pillerne d. 25., men skulle have fortsat til d. 28., så må du have tre piller til overs. Det kan godt give en større risiko for at blive gravid. Så husk det, man skal altid tage alle pillerne - uanset om man begynder at bløde før. 

Når man tager penicillin, som pondocillin, så kan det godt give maveproblemer. Penicillinen dræber alle bakterierne i kroppen også de 'gode' bakterier i maven. Derfor kan man få ondt i maven, kvalme og diarre. Men du skriver også at du har haft svimmelhed og ændret smagssans og at din løbetur var hårdere end du er vant til. Først og fremmest vil jeg sige, de symptomer du beskriver kan være helt almindelige kortvarige og ufarlige symptomer. Det er aller mest sandsynligt. Men det er helt rigtigt hvad du har læst - det kan også skyldes graviditet. 

Men hvis du tidligere har taget dine p-piller helt regelmæssigt, så er det usandsynligt at en graviditet på kun få uger allerede giver de symptomer. Det at har du har blødt taler også imod en graviditet. 

Men nu hvor du har lavet lidt rod i p-pillerne og nu hvor du føler din krop ikke helt er som den plejer, så synes jeg du skal tage en gravidtets test. Den kan købes i alle supermarkeder og så får du hurtig svar. Hvis du ikke er gravid, kan du overveje at gå til din læge og snakke med ham/hende om dine symptomer. Så kan du blive undersøgt og I kan sammen finde ud af hvad der foregår i din krop. 

Håber du kan bruge mit svar.

Venlige hilsner fra Line

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program