Hudkræft?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej,
Jeg er løbende begyndt at få "leverpletter" (ligner det) på mine knorer, hvilket fik mig til at eksaminere min krop nærmere.
Jeg faldt så over en ret stor "skønhedsplet" på min ryg, som jeg dog ikke kan se 100% selv.
På mit lår har jeg også fået en lille plet, som er helt blodfarvet. Set tæt på ligner det en bobbeloverflade, som ikke rigtigt stikker op over huden.
Endvidere er jeg begyndt at få sorte/mørke helt lodrette streger/rifter under mine negle, udenfor bestemte intervaller, og det er ikke snavs, det kan ikke skrabes af eller noget.
Jeg var hos egen læge for nogle uger siden, som inden jeg overhovedet gik i gang med at snakke, sagde at jeg ikke havde hudkræft, og at man KUN havde hudkræft hvis man havde en speciel type skønhedspletter. Men jeg har en kollega som har en mand der har haft hudkræft, som havde de samme symptomer (mest matchende, de sorte streger under neglene).
Da jeg viste lægen pletterne ville hun ikke engang kigge da jeg rakte hånden frem, hun så bare på mig smilende og sagde "du har ikke hudkræft. Tag den her folder og se de skønhedspletter/modermærker" der giver hudkræft".
Personligt føler jeg mig uprofessionelt behandlet, da det trodsalt er en livstruende sygdom skulle der være noget. Min mor har også haft kræft for mange år siden (dog i livmoderen), så jeg er naturligvis ekstra "cautious".
Hvad kan jeg gøre i dette tilfælde? Jeg ønsker ikke at henvende mig til samme læge, da der ikke var meget formulering at hente. Jeg vil hellere undersøges ordentligt af en professionel, så jeg kan sove roligt om natten igen.
Tak på forhånd :)

Svar:
Hej
Først og fremmest - jeg er virkelig ked af at høre, at du ikke føler, at du blev mødt ordentlig af din læge. Det er jo trods alt det vigtigste; at man føler sig hørt, taget alvorligt og bliver enige om hvad der skal ske. Jeg er selv praktiserende læge og ved at man mange gange oplever, at patienten har nogle andre forventninger eller bekymringer end hvad man har rent fagligt som læge. Men her er det netop vigtigt at begge parter kan fortælle hvad de tænker og dermed i fællesskab når frem til en løsning. Så det kan sagtens være at din læge har helt ret - at det ikke er hudkræft - men så har du behov for en ordentlig faglig og forståelig forklaring. Så kan du bedre selv acceptere og forstå beslutningen.
Men jeg kan selvsagt ikke sige noget om de hudforandringer du beskriver. Det kan være alverdens ting. Jeg vil dog sige et par ting om det som vi kalder hudkræft. Der er nemlig flere former for hudkræft.
1. Der er modermærke kræft. Den opstår i modermærker og de bliver grimme, får sår, bliver underlige at se på og får forskellig farve. Som jeg forstår din beskrivelse, så lyder det ikke som om dine forandringer er relateret til nogle få modermærker.
2. Basalcellekræft. Det er kræft, som vokser i overfladen af huden. Det sidder oftest omkring ansigtet og viser sig som sår eller knopper, som vokser langsomt. Selvom det er kræft, så er det meget fredeligt og mange mennesker har det. De bliver helbredt ved at få dem fjernet. Ofte kommer der nye forandringer, men så fjerner man dem bare igen.
3. Pladecellekræft. Også kræft i huden. Det kommer på områder af kroppen, som har været udsat for sollys f.eks. ansigtet eller hænderne. De kan i sjældne tilfælde sprede sig, derfor skal de fjernes. De vokser også hurtigere frem end basalcellekræft.
Dine negleforandringer er ikke et klassisk tegn på kræft - heller ikke hudkræft, så det tænker jeg umiddelbart er tilfældigt.
Da jeg ikke kan se din hud og dine forandringer, vil jeg ikke sige noget om hvad jeg tror det er. Men det vigtigste nu er hvad du skal gøre. Hvis der er flere læger i dit lægehus, kan du bestille en tid hos en anden læge. Men hvis der kun er een læge, så vil jeg anbefale dig at ringe til sekretæren og fortælle hende om din oplevelse og din frustration. Så kan I i fællesskab bestille en ny tid og sekretæren kan skrive på din tid, at du kommer tilbage med det samme problem. At du har brug for at I kigger på det og snakker om det igen. Det vil give både dig og din læge en chance for at prøve på ny. Du kan eventuelt fortælle at du pga. din mor har brug for lidt ekstra afklaring.
Hvis du vil ses af en specialist kræver det en henvisning fra din læge. Derfor er det vigtigt at I to finder ud af det sammen. Jeg synes det på alle måder det er en god ide at I mødes igen. Du har også brug for at I har et godt tillidsforhold hvis du en anden gang får brug for din læge. Men som sagt, det er slet ikke sikkert at du skal henvises eller der skal gøres mere, men det skal du selvfølgelig forstå ordentlig.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line