Hoste blod

brevkassespørgsmål

Hoste blod

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Kære brevkasse Jeg er en dreng på 18 år som for 2 uger siden blev syg hoste, og snottede og så her i søndags prøvet jeg at ryge hash. det er ikke første gang men jeg fik det så dårligt at det var sidste gang! Men nu 2 dage efter hoster jeg engang imellem (0 - 2 gange dagligt) lidt mørkt blod op samt slim. Jeg har hostet kraftigt i 2 uger men først nu kommer der blod op jeg har aldrig fejlet noget alvorlig før og ryger ikke smøger eller noget andet der kan true mit heldbred. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og om det er alvorligt? Hvis det er alvorligt hvordan jeg så kan komme sikkert igennem det og så videre? ( jeg har ikke gået til læge da jeg ikke ønsker min familie skal finde ud af noget) Venlig hilsen knægten der er urolig.

Svar:

Kære urolige knægt.

Jeg kan godt forstå du bekymrer dig. Det er godt du skriver til os herinde, nu hvor du ikke vil sige det til din familie.

Først vil jeg sige, at du sagtens kan gå op til din læge uden din familie får noget at vide om det. Din læge har tavshedspligt og må ikke fortælle din familie om dig mod din vilje. Og jeg synes selvfølgelig du skal gå derop. Det er ikke en normal hverdagsting at hoste blod op, så derfor skal du selvfølgelig undersøges ordentligt.

Der kan selvfølgelig ligge noget alvorligt bag, men det gør der ikke altid, og derfor skal du ikke blive helt vildt nervøs, før du er blevet undersøgt og har talt med lægen. Du er meget ung og derfor er risikoen for, at du fejler noget alvorligt ikke særlig stor, husk det! :-)

Jeg synes du skal ringe til din læge med det samme og få aftalt en tid, og hvis du får brug for at tale med nogen om dine bekymringer, er du velkommen til at skrive til os på chatten eller til brevkassen "når det gør ondt inderst inde".

God bedring.

Mange venlige hilsner fra Mette