Hofte

brevkassespørgsmål

Hofte

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 3 måneder siden

Er begyndt at få rigtig ondt i begge mine hofter når jeg går, hvad kan det skyldes?

Altså har skoliose i ryggen, men kan det skyldes det eller noget andet?

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Det må være ubehageligt, at gå og have ondt på den måde.

Desværre kan jeg ikke ud fra din beskrivelse sige, lige hvad det er. Det kan være skoliosen der giver smerterne, men det kan jo også være i hofteleddene eller sener og muskler omkring det.

Skoliosen gør, at rygsøjlen krummer anderledes end den plejer. Det kræver derfor god træning, af rygmusklerne, så ryggen bliver så stabil som muligt og holder rygsøjlen på plads. Desværre er det, når man har en skoliose, nemt ubevidst, at overbelaste andre dele af kroppen, fx hofter og knæ.

Men du bliver nødt til, at få undersøgt, om der er en anden årsag til smerterne. Det bedste råd jeg kan give er at få en tid ved din læge. Din læge kan undersøge ryg og hofter og formenteligt, skal du henvises til en fysioterapeut, der kan hjælpe med nogle øvelser. Det vil også være en rigtigt god idé, at snakke med dine forældre eller en anden voksen om det.

Det er vigtigt at gøre noget ved det nu og undgå blivende smerter.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål