Hjjjææææælp tror jeg har skedesvamp!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 som fik min mens for godt cirka 1 måned siden, jeg venter nu anden gang og den er forsinket - men jeg har hørt det er helt normalt den ikke er regelmæssig. -Nå her på det sidste er det begyndt at klø, og jeg er helt rød.. altså hvis jeg åbner de ydre skamlæber kønslæber kan ikke huske det, nå men så er jeg helt rød.. og det er virkelig ulækkert fordi jeg vasker mig grundigt, og går ofte i bad!!! Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre!!!! HJÆÆÆÆÆLP, går det bare væk af sig selv eller skal jeg gøre noget, hjææælp mig!!!

Svar:
Kære du,
Det er helt rigtigt, menstruationen er i starten ofte rigtig uregelmæssig. Man kan ikke regne med at den kommer præcist hver måned, men efter noget tid falder det ofte på plads.
Du skriver, at du er rød og det klør. Det lyder rigtig meget som skedesvamp. Hvis det lugter dernede, så kan det også være en bakteriel infektion. Svampen kan man ikke vaske væk, den skal behandles. Du kan enten behandle det med creme, som du kan købe på apoteket, eller piller, som du skal til lægen for at få. Den bakterielle infektion skal også behandles med piller fra lægen.
Hvis du prøver cremen og det ikke virker, så skal du tage til lægen og blive tjekket. For det er rart at vide med sikkerhed at det hele er sundt og som det skal være dernede.
Til sidst vil jeg råde dig til ikke at vaske det alt for meget dernede. Det er fint at vaske det een gang om dagen. Men ikke mere. Der er nogle bakterier, som skal være dernede og de bliver vasket væk hvis man vasker for ofte. Og når du vasker skal du enten bruge vand eller noget sæbe, som specielt er lavet til intimvask.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line