HJERTESTOP?

brevkassespørgsmål

HJERTESTOP?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 11 år 2 måneder siden

Hej Iben... Jeg er meget bange. Et par gange(2gange) har jeg prøvet hvor jeg nærmest lige hurtigt får et hjertestop, også fortsætter det igen. Det skete f.eks da jeg lige skulle i bad, også har jeg prøvet det på et andet tidspunkt. Jeg har snakket med mine veninder om det, og to af dem har også prøvet det. Jeg går sport to gange om ugen.. Da mig og min veninde fulgtes hjem fra sport, fik hun det pludselig. Jeg har fortalt min mor om det, og hun blev meget bange da hun hørte det. Måske skal jeg til lægen? Men først vil jeg gerne høre hvad du tror? .. (: Mit sidste spørgsmål lyder: Er det rigtigt at man kan blive lammet af den der livmoderstik? Jeg mangler mit sidste stik :) ,men er da bange for hvis der sker noget?

Svar: 

Svar:

Hej med dig! Det er fint, at du skriver, når du er bekymret. Det du beskriver som "hjertestop" lyder som det mange mennesker oplever, når hjertet slår et ekstra slag! En ekstrasystole! Det er  hverken farligt eller unormalt og du behøver ikke bekymre dig.  Hvis du alligevel oplever det igen eller hvis du får andre fornemmelser i brystet/hjertet vil jeg råde dig til at gå til læge, så du kan få lyttet på hjertet og evt lave et hjertekardiogram (som hverken gør ondt eller er farligt).

Med hensyn til vaccinen mod livmoderhalskræft - Gardasil - kender jeg ikke til at der skulle være bivirkninger i form af lammelser. Vaccinen kan derimod give rødme på injektionsstedet og enkelte piger kan være allergiske.

Vaccinen er et godt tilbud fordi den forebygger kræftsygdom og jeg vil foreslå dig at få den anden injektion som er en del af vaccinationsprogrammet for unge piger. Prøv at spørge din læge om det, så kan han/hun foklare det nærmere.

Venlig hilsen Pia

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program