hjælp Vil have anoreksi
brevkassespørgsmål af
Maja
14 år
hej
jeg er en pige på 14 snart 15 og jeg er 166 høj og vejer 66.
jeg er så utilfreds med min krop at jeg gerne vil tabe mig.min mave har mange deller har store lår og vil gerne have en stører røv. jeg føler jeg har prøvet alt, det inden for træning og min eneste vej til den pefekte krop er at sulte og træne meget/ at få anoreksi. jeg er så træt af at jeg altid skal gå i langeærmede træjer fordi jeg ikke kan holde ud at vise min krop og mine selvskade ar. og jeg vil bare gerne være ligesom de andre fra min klasse. de er tynde og har six pack. jeg vil så gerne tabe mig inden min konfirmation som er den 27 maj 2017 så jeg skal tabe mig på lidt over en måned og jeg føler at den eneste ve er at sulte og træne enormt meget i en måned. men jeg vil ikke fortælle det til mine forældre. men hvor lang tid kan man skjule de for dem. og hvordan skjuler man det for dem?  og kan man dø hvis man spiser meget meget lidt og drikker meget vand?

Svar:
Hej,
Det er en problemstilling, som rigtig mange unge i din alder døjer med. Man bliver bombarderet med manipulerede billeder af ultratynde modeller på fjernsynet og på internettet, og på den måde får vi man et urealistisk billede af hvordan menneskekroppen ser ud.
Du skriver, at de andre fra din klasse er tynde og har "six-pack". Man har ofte opfattelsen af at andre har noget, som man ikke selv har, selvom dette ofte i virkeligheden er helt forkert. Måske dine veninder tænker det samme om dig og din krop, som du gør om dem?
Ud fra den vægt og højde, som du oplyser har du en BMI på 23, hvilket er fuldstændigt normalvægtigt. Du er ikke overvægtig, og du får ikke den perfekte krop ved at sulte dig selv, tværtimod. Jeg er sikker på at du får en perfekt dag d. 27. maj, præcis som du er idag.
Kroppen har brug for mad og drikke, og det er ekstremt usundt og potentielt farligt at sulte sig selv. Det vil jeg aldrig nogensinde anbefale. Jeg synes du skal overveje at tage en snak med dine forældre omkring at du gerne vil tabe dig, og på den måde kan I måske justere hvad der bliver serveret på middagsbordet derhjemme, således at du ikke skal gå at skjule noget for dem. Det vil give mulighed for et mere varigt vægttab, da man ellers hurtigt falder i de gamle spisevaner igen.
Jeg synes at du skal tage en snak med din læge omkring vægttab, men også omkring de selvskadende ar, som du skriver om. Han/hun kan være en hjælp til at se anderledes på tingene, og kan hjælpe dig med begge dele.
Jeg håber at du får en fantastisk dag d. 27.maj
Mvh
Niclas