Hjælp til M
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej med jer :) Jeg fik min mens for ca. Et år siden (da jeg var 11) da jeg fik den lagde jeg næsten ikke mærke til den var der men nu skal jeg hele tiden tjekke om jeg skal skifte bind. Det forstyre også min nat søvn og jeg er ikke glad for at være i skole når jeg har mens (jeg har 3 bind på) nå men mit spørgsmål er så har blødt kræftigt i 4-6 gange men til gengæld går der lang tid i mellem mine blødninger (bruger en halv til en pakke bind og en masse trusse indlæg når jeg har mens hver gang og det er altså meget syntes jeg) har en mistanke om at jeg mangler jern da jeg altid er træt og går altså i seng senest kl.22.30 og jeg er a menneske. Ps hader det virkelig helt vildt. pps har lige været til læge hun sagde at det ikke var noget.

Svar:
Hej med dig
I de første par år, hvor man menstruerer, kan blødningerne godt være temmelig uregelmæssige og veksle mellem små blødninger og store, dvs at man i nogle menstruationsblødninger ikke bløder særlig meget, mens man i andre måske bløder rigtig meget.
Det skyldes, at hormonelle system i kroppen stadig er lidt "umodent". Men det ændrer sig, og så komme menstruationerne til at ligne hinanden mere og komme mere regelmæssigt, men det er ikke sikkert, at de kommer helt regelmæssigt. Du vil  sikkert blive mere "dus" med blødningerne, og ved lige hvornår du skal skifte bind, så du ikke bløder igennem. I de dage hvor du bløder meget, kan du tjekke det bind du har på hyppigt, for at se om det trænger til at blive skiftet. Du kan også tage et par mørke bukser på, så man ikke så nemt kan se det, hvis du skulle bløde igennem.
Det du skriver, lyder helt normalt. Og det betyder også, at der er rigtig mange andre piger, der sikkert har det lidt lige som dig. Men det kan være meget rart at have sin mor at snakke med om det, for hun har jo prøvet det samme, da hun var ung. Så prøv lige det.:)
Med hensyn til om du mangler jern, så er det meget nemt at få tjekket sin blodprocent hos lægen. Det er en blodprøve, og det gøres tit ved et lille prik i fingeren. Hvis du har en fin blodprocent, har du ikke svær jernmangel.
Med venlig hilsen
Kathrine