HJÆLP!! / POLYP
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære cyperhus! hjælp mig! jeg har skrevet herind meget med hensyn til nogle mavesmerter. nu er jeg kommet så langt at jeg har fået lavet en gynækologisk undersøgelse og en skaning, gynækologen sagde at mine æggestokke var fine, men i livmoderen var det som om der var en masse slim/ en polyp som hun sagde, men hun ville henvise mig til holbæk sygehus så de også lige kunne tjekke efter, jeg fik brev idag og der står at jeg skal møde op den 12/6.. da jeg havde været til den gynækologiske undersøgelse så da jeg kom hjem, slog jeg op på nettet hvad en polyp i livmoderen var, der var nogle der skrev at de ikke kunne blive gravide fordi at de havde den... nu går jeg og er rigtig bange og ked af det og ved ikke hvad jeg skal stille op, mit største ønske er at stifte min egen familie (føde mine børn) og hvis jeg ikke kan blive gravid så bliver min største drøm knust! lige siden har jeg grædt hver evig eneste aften, det går mig så meget på at jeg var ved at miste min kæreste fordi jeg ikke indså at jeg kun så negativt på alt. jeg har fortalt ham det, at grunden til at jeg virkede sur og negativ her på det seneste var pga det med polyppen i livmoderen, jeg sagde at jeg sikkert ikke kunne blive gravid og det var derfor jeg var ked af det, men intet var sikkert endnu, da jeg ikke ved noget, pleas hjælp mig! mine venner/veninder siger bare at så kan man adoptere... dette er overhovedet ikke det samme! hvorfor får man en polyp i livmoderen? kan dette være skyld i mine mavesmerter? er det rigtig man ikke kan blive gravid hvis man har sådan en? kan man blive gravid efter den er fjernet? håber virkelig du kan svare på mine spørgsmål, gider ikke græde hver aften mere. hilsen c..

Svar:
Kære C
Det er aldrig sjovt at skulle gå og vente på undersøgelser, men først og fremmest - slå koldt vand i blodet. Internettet er godt til mange ting, men det er "farligt" at begynde at snuse rundt efter sygdomme, da man får en masse information fra både ikke-fagfolk og fagfolk som kan være helt forkert og mangelfuldt, og som tit er skrevet ud fra en personlig beretning, og ikke hvordan det forholder sig for de fleste. Jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg har ikke læst dine tidligere spørgsmål, så jeg skriver uden at kende din forhistorie.
En polyp i livmoderen er en oftest ufarlig og ukompliceret ting. Det skønnes, at mellem 10-20% af alle kvinder i den fertile alder (det hedder den periode hvor kvinder kan blive gravide) har en polyp eller det der hedder et fibrom, som er en ufarlig muskelknude i livmoderen. Alle disse kvinder er IKKE infertile, og er udmærkede i stand til både at blive gravide og føde børn. En polyp er en lille udvækst i livmoderens slimhinde, og et fibrom er en knude i livmoderens muskelvæv. Begge dele kan gøre det sværere at blive gravid, men det kan også være det ikke betyder noget som helst. Polypper af en hvis størrelse kan man fjerne ved en kikkertoperation op i livmoderen, det samme gælder muskelknuder medmindre de sidder på livmiderens yderside, så foregår det vi maven. Der er derfor gode behandlingsmuligheder hvis du nu skulle have en lille polyp.
I første omgang synes jeg du skal tage den med ro, og tænke på, at den gynækolog der har undersøgt dig slet ikke var sikker på du havde en polyp, at den dermed højst sandsynligt er så lille, at den ikke betyder noget, og dermed let kan fjernes. Der er absolut ingen grund til at at tage sorgerne på forskud.
Jjeg synes du i stedet skal fokuserer på, at det er relativt hyppig lidelse, som mange kvinder slet ikke opdager de har, og at mange kvinder med polypper fint kan føde børn. Nogle er selvfølgelig så uheldige, at den sidder et træls sted eller er meget stor, men det kan man i dit tilfælde ikke sige noget om endnu, så derfor er det ikke værd at bruge energi på at være ked af det, for tænk nu hvis det slet ikke er noget, så har du spildt alle de kræfter på at være ked af det. Du kan også glæde dig over, at din æggestokke så fine ud. Det er trods alt dem der skal lave dine æg, så den del af sagen burde fungere som den skal.
Jeg tror bestemt ikke du skal være bange for, at du ikke kan stifte din egen familie. Det skal nok gå det hele, og du skal ikke bekymre dig om adoption og infertilitet nu. Jeg kan godt forstå du bliver forskrækket, utryg og ked af det når du læser sådan nogle historier, et andet råd er derfor, ikke at bruge de hjemmesider hvor kvinder skriver om deres erfaringer, for man høre altid kun om der hvor det er gået galt, og sjældnere om der hvor det er gået rigtig godt. Det kan derfor være godt at undgå den slags hjemmesider, for man kan blive unødigt bekymret, og det er træls for dig, at du skal være så ked af det.
Hvis du gerne vil søge på nettet kan jeg anbefale patienthaandbogen.dk der en fin side, men som med alt andet, så står alt ikke på nettet, og man skal ikke drage for store paraleller mellem sig selv og det man læser. Det bedste du kan gøre er derfor, at slå koldt vand i blodet, og vente til du skal til undersøgelse.
Jeg håber du er blevet beroliget og kan slappe lidt mere af og blive i bedre humør. Tænk på, at det er usandsynligt at du ikke skal kunne stifte familie pga. af en lille dum polyp, og at det hele nok skal gå.
De bedste hilsner fra Lea