hjælp mig!! vil ikke gå til lægen - har det ikke særlig godt

brevkassespørgsmål

hjælp mig!! vil ikke gå til lægen - har det ikke særlig godt

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Kære Brevkasse Jeg skrev herind den 22 maj, stress, besvimelse, graviditet mener jeg den hed. Jeg faldt om i skolen 2 maj. Jeg kan huske jeg stod ved en maskine og blev mere og mere utilpas. Jeg mærkede hvordan mit hjerte hamrede og pludselig kunne jeg ikke stå på benene :( og så faldt jeg om og rystede i kroppen. Kna huske jeg rystede og kan huske følelsen af at hele kroppen spænder og at jeg frøs helt vildt. Lægerne mente det var stress selvom falckredderne kunne se noget hjerteflimmer. Nu har jeg mere ro på og føler mig ikke stresset overhovedet. Men problemet er at jeg tit får ligesom om jeg skal besvime. Det er ligesom om jeg kan mærke hvordan blodet pumper rundt og så sortner det for øjnene og mine ben og arme ryster helt vildt. Nogle gange har min kærste spurgt hvorfor jeg ryster, hvor jeg blir lidt irriteret fordijeg ikke kan styre det :( har også tit haft hovedpine på det sidste og kan tisse 3-5 gange hver nat :( det er virkelig irriterende, og gør mig så træt i løbet af dagen. Vil ikke gå til min læge, for føler ikke han lytter og så har jeg været der lidt ofte, og er jeg flov over - ved ikke hvorfor, vil bare ikke overrende ham. Så håber I kan hjælpe mig lidt. Men alt i alt, har tit ondt i hovedet, ikke særlig sulten i løbet af dagen, tisser tit om natten, får anfald hvor jeg blir svimmel, og får det som om jeg skal besvime, ( især når ejg arbejder ( gør rent), har sex eller står ved maskinerne i skolen. Nogle gange snerre det i fingrene og armene :( eller prikker. Som om de sover. Hjælp mig :(

Svar:

Hej med dig.

Jeg har været inde og læse dit tidligere spørgsmål. Det er altid svært når det er gennem computeren, for jeg kan jo ikke se dig, og spørge dig som jeg vil, men jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.

Som svar på dit sidste brev skrev Susanne, at hun mente du havde stress, hvilket jeg også synes lyder som det mest oplagte. Jeg håber du kunne bruge nogle af de råd Susanne gav dig.

De symptomer du beskriver nu, ligner stadigvæk meget stress-symptomer. Du skriver du slet ikke føler dig stresset, men man kan godt få en slags stress af ikke at have det helt godt indeni. Når jeg nu ikke kan spørge dig, ved jeg jo slet ikke om du har det godt eller skidt, så du må ikke tro, at jeg bare siger det fordi jeg ikke har bedre forslag. Jeg skriver det fordi man nemlig kan få fysiske symptomer (ondt i hovedet, svimmelhed, nedsat appetit mm.) af ikke at have det godt psykisk, og når der nu sidst var sket så meget i dit liv, kan det jo godt være, at du ikke har det helt godt, også i forhold til, at du måske bekymre dig om de symptomer du har. Min pointe er, at hvis du ikke synes du har det helt godt indeni, kan dine symptomer meget vel skyldes det.

Det kan dog også skyldes andre ting. Det du oplever (når du føler du er ved at besvime, at det prikker i fingrene og du ryster) lyder som om dit blodtryk bliver lavt, eller at du komme til at hyperventilerer, altså trække vejret meget overfladisk og hurtigt. Man kan godt hyperventilere uden at man ved hvorfor. Hvis du samtidig er bange/angst kan det være panikangst. Panikangst lyder meget voldsomt, men det er simpelthen bare angstanfald der opstår uden man ved hvorfor, og det rammer hyppigt unge piger. Anfaldende går typisk over igen, men det kan være meget ubehageligt mens det står på. Jeg ved ikke om det er decideret panikangst du har, men hvis det er, er der gode behandlingsmuligheder i form af kognitiv terapi (en slags psykoterapi man får hos psykologen), der helbreder langt de fleste.

Nu er du jo blevet undersøgt på sygehuset med blodprøver og alt muligt andet, så jeg tror umiddelbart ikke du fejler noget i form af ubalance i blodets indhold af salt og sukker mm. Lavt blodtryk er normalt, men kan være træls fordi det kan sortne for øjnene når man rejser sig hurtigt eller ikke får drukket nok. Lavt blodtryk kan man ikke gøre noget ved andet end at rejse sig langsommere og huske at få nok væske.

For at opsummerer synes jeg du skal mærke godt efter indeni dig selv, om du har det godt, eller om du faktisk går og er ked af det eller trist. Hvis du synes du har det godt og er glad synes jeg du skal prøve at lægge mærke til, om du hyperventilerer eller føler dig angst, og hvis du gør, så gå til din læge igen, og sige det til ham/hende, så du kan få en henvisning til noget behandling. Hvis du ikke kan genkende nogen af de ting jeg har skrevet ovenfor, kan jeg ikke komme det nærmere her gennem computeren, og jeg vil anbefale dig at gå til din læge, også selvom du synes du er der lidt for meget. Det er lægens job at hjælpe folk, så du skal ikke tøve med at tage derned hvis du ikke har det godt. Du skal også være velkommen til at bruge vores chat, hvor der sidder nogle voksne der er vant til at tale med unge mennesker om alt mellem himmel og jord, det kan være de kan hjælpe dig hvis du går og ikke har det helt godt indeni. Hvis du ikke har brug for det er det også helt okay, men du skulle lige have tilbudet:-)

Derudover synes jeg du skal se om du ikke kan spise lidt mere i løbet af dagen, noget sundt og frisk, altså i form af grove grøntsager, groft brød og frugt, og jeg vil opfordre dig til at dyrke noget motion. Motion kan være en mirakelkur mod alverdens ting, og så er det rigtig godt og fedt når man først kommer igang. Hvis du ikke laver noget motion lige nu kan du starte let ud med korte løbeture, og hvis du allerede er igang skal du bare fortsætte det gode arbejde:-)

Det kan være rigtig svært at finde hoved og hale i den slags symptomer du har, men det er ikke fordi vi ikke vil, det er mere fordi vi ikke altid kan få brikkerne til at passe sammen, og derfor ikke kan give et klart og konkret svar.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea