hjælp mig (igen)
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg har nu ikke fået min menstration i 5 måneder og spekulerer på om det kan være en sygdom PS. har aldrig været i seng med nogen

Svar:
Hej med Dig.
Det er godt du skriver og spørger, jeg skal se om jeg kan hjælpe dig.
I starten når man begynder at få sin menstruation kan den godt være meget uregelmæssig, så uregelmæssig at der går flere måneder imellem, ja måske halve år. Det er derfor helt normalt, at den ikke kommer hver måned i starten. Det kan desværre godt være lidt frustererende, fordi man, som du også gør, kommer til at bekymre sig om det hele nu også fungerer som det skal.
Hormornerne der styrer hele menstruationen skal i starten finde ind i deres mønster og det kan godt tage noget tid. Det er derfor det godt kan svinge i starten. Der sker en masse ting i kroppen nu, og det skal kroppen lige lære at finde ud af. Jeg synes derfor, at du skal væbne dig med tålmodighed og se, om du ikke kan lade være med at tænke på det. Man kan godt påvirke menstruationen ved at tænke for meget over det, så hvis du er meget nervøs og tænker rigtig meget på det, kan det være en god idé at lade tankerne flyve, og slappe af med det. Jeg er sikker på, at det nok skal komme.
Jeg vil dog sige, at hvis du ikke har fået din anden menstruation inden for et år, synes jeg du skal kontakte din læge. Ikke fordi du nødvendigvis fejler noget, men det kan være en god idé, at tale med sin læge om sin bekymring, da lægen så for det meste kan give dig en god forklaring og berolige dig. Men indtil videre synes jeg bare du skal nyde, at du slipper for at have menstruation, og tænke på, at det er helt normalt at det svinger meget i starten, det er faktisk allermest normalt at det svinger, og ikke særlig normalt at det er regelmæssigt til at begynde med.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea