HJÆLP MIG!!!!!!

brevkassespørgsmål

HJÆLP MIG!!!!!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej :) Jeg er en pige på 12 år som har fået sin første mens for snart et år siden. Jeg syntes bare at det er lidt mærkeligt at da jeg fik den lage jeg næsten ikke mærke til den :) og VAR jo rigtig dejeligt. Men ca. fra min 4. mens for laaaang tid siden er den bare rigtig kraftig og vare ca. 10-11 dage. Til gengæld kommer den jo ikke så mange gange den siste mens jeg havde var i sep. og der er jan. nu kan ikke forstå det. Jeg har hørt at hvis man bløder meget kan det være fordi man udløser to æg fra æggestokken er det rigtigt? vil gerne have et hurtigt svar hilsen blodpigen ;) på forhånd tak

Svar:

Kære dig.
Hvor er jeg  glad for, at du skriver til os, for jeg kan godt forstå hvis du synes det er ret generende med kraftige og langvarige blødninger. Så jeg håber jeg kan være med til at give dig lidt afklaring på hvorfor det kan være.

Først vil jeg starte med at fortælle dig at det du oplever er helt normalt og der er ikke er noget at være bekymret over. Mange piger ligesom dig oplever, at når de får sin menstruation for aller første gang er den meget svag , måske er der endda kun et par blodstænk i trusserne de første par gange.  Samtidig kan der gå langt i mellem blødningerne. Blødningerne kan så senere blive meget kraftige som du også oplever det.

Det hele skyldes, at din krop begynder at sende nogle signaler om at du stille og roligt er ved at udvikle dig fra at være en pige til at blive en ung kvinde. Men kroppen ved endnu ikke helt ved hvordan den skal reagere på signalerne. Det betyder, at selv om du får en blødning der minder om en menstruation bliver der ikke udløst et æg. Derfor går der længere tid mellem blødningerne, men når de så kommer er de kraftige og langvarige.

I løbet af det næste års tid vil din krop begynde at reagere på signalerne og frigive æg. Det vil betyde at din menstruation vil begynde at komme ca. en gang om måneden og den vil vare ca. en lille uge.

Det er altså helt naturligt det du oplever. Men hvis du i perioder bløder rigtigt meget kan det godt påvirke din krop og du kan blive meget træt. Så er det en god ide at snakke med din mor og gå til din læge. Og hvis du synes at de kraftige blødninger er alt for generende for dig, kan du også gå til din læge. Hvis din læge synes, vil han eller hun vil kunne give dig nogle p-piller i en periode. De vil styre blødningerne så de kommer ca. en gang om måneden og så de vare ca. en uge.

Men jeg synes helt sikkert du skal starte med at snakke med din mor. Husk at hun også har menstruation og kan sikkert også huske hvordan det var det første år eller to. Og så er det sikkert rart at have en at snakke med derhjemme.

Jeg håber det var svar nok.
Knus Anne.