hjælp igen!

brevkassespørgsmål

hjælp igen!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej cyberhus! Jeg skriver herind igen angående luft i maven! Det er lidt anderledes nu, men har efterhånden lit af det i 4 måneder!! Lige for tiden afprøver jeg aeropax, men det er meget skiftende om det hjælper eller ej. Jeg har hver morgen og middag og aften (ligegyldig om weekend eller ferie) meget luft i maven!! Om morgenen spiste jeg i starten havregryn med A38 eller ymer, men nu her spiser jeg bare toast om morgenen fordi jeg føler at det er det der ikke gøre luften være ihvertfald, men det er bare desværre ikke særlig næringsrig ogsådan om morgenen!! Jeg har ikke decideret prøvet at ændre min kost, men jeg har haft en periode hvor jeg har spist "HUSK" som har hjulpet en lille bitte smule men ikke en væsentlig del!! Jeg har også engang imellem taget noget naturmedicin mod det, men det har heller ikke vist nogen forskel! Om formiddagen lige når jeg går igang med noget eller tager i skole så er der for det meste næsten ingen luft i maven, men oftest efter jeg så har spist frokost eller det næste måltid efter morgenmad, så danner der sig meget luft også skal jeg igennem den pinlige fase i skolen og derhjemme, hvor jeg konstant skal "slippe en vind"! Jeg har jo som sagt været ved læge (2 gange faktisk) og hun har ikke rigtig kunnet gøre noget og finde noget alvorligt galt, så hun har bare sagt at jeg skal motionere, drikke lidt mere væske (vand) og ha faste måltider! Også prøve de piller jeg nu prøver, altså aeropax. Men det jeg vil vide er om jeg skal prøve en kur hvor jeg virkelig tager alt der giver luft i maven væk og kun spiser ting der er godt for maven og skal jeg så gøre det over en måned, et par uger?? Eller kan i/du udfra min tekst give en ide til hvad der kunne være galt?? Det skal siges at det er noget som driver mig fuldstændig vanvittig og det forhindrer mig og irreterer min hverdag!! Jeg ved ikke om menstration også kan gøre forskellen, og at det er det som gør at jeg heletiden har luft i maven. Men menstration er jo også noget der kommer og går så hvordan kan luften i maven så være der hver dag i flere måneder??? Skal jeg måske prøve noget andet en Aeropax?? Måske imogas eller sådan noget ??Håber i/du kan hjælpe mig videre!!!! vh den irreteret pige

Svar:

Hej kære irriterede pige.

Kan godt forstå du synes det er ret irriterende med hele tiden at skulle ”slippe en vind”. For selvom det jo er helt naturligt kan det nemt opleves flovt. Alle slipper tarmluft ud i gennemsnit mere end 10 gange eller mere dagligt. Men nogle mennesker kæmper med store luftproblemer, som er generende det meste af tiden, lidt ligesom det du beskriver.
Jeg kan desværre ikke give dig et råd som kan stoppe luftproduktionen helt, men jeg har da et par enkelte råd som måske kan hjælpe dig med at nedsætte luftproduktionen så meget som muligt.

Jeg vil ikke råde dig til at gå på en kur som sådan. Men det du kan prøve at gøre til at begynde med er at ændre lidt i din kost og måden du spiser på. Med kosten er der som du også selv er inde på noget der giver mere luft i maven end andet. Det du oplever giver meget luft skal du forsøge helt at undgå. Blandt det mad som man ved giver meget luft er kost med stort fiberindhold. Det gælder blandt andet bønner, ærter, løg, hvidkål, broccoli, rosenkål, blomkål, artiskokker, asparges, pærer, æbler, fersken. Også sukkerfrit slik og tyggegummi, fuldkornsbrød, morgenmadsblandinger (f.eks. müsli), mælk, is, ost, øl, sodavand giver meget luft i maven.

Hvis du vil gøre det helt systematisk skal du fjerne alle overnævnte madvarer fra kosten i en periode på nogle få uger ca 14 dage. Forhåbentligt får du det så bedre.  Herefter skal du så begynde at spise én ting ad gangen og lade der gå mindst en uge, før du begynder på at spise en ny madvare. På den måde kan du finde ud af om der er noget der fremprovokerer dine luftgener og du kan så undgå de fødevarer. Som din egen læge også siger skal du huske samtidig at drikke rigeligt med vand gennem hele dagen.
Stegt og fed mad kan give tendens til oppustethed og give luft i maven da den forsinker selve fordøjelsen i tarmen. Så forsøg i det hele taget at undgå dette.

Nogen kan også have svært ved at fordøje et sukkerstof som bl.a. findes i mælk. Det hedder laktose. Hvis du ikke finder årsagen ved at prøve at undgå alle de ovenfor nævnte madvarer, så kunne du jo prøve at anvende mælkeprodukter med lavt laktoseindhold i stedet for mælk. Og samtidig nøjes med at spise små mængder mælkeprodukter ad gangen. Måske kunne det have en effekt.

Det er meget vigtigt at du tager dig god tid når du spiser. Spis langsomt, og tyg maden grundigt. Hvis du spiser meget hurtigt risikerer du at sluge meget luft mens du spiser. Desuden er det sundere  for fordøjelsen at spise mange små måltider i løbet af dagen, i stedet for to eller tre store måltider.

At du har forsøgt med aeropax og Husk synes jeg er rigtig fint. Tror ikke nødvendigvis at imogas vil hjælpe dig mere. Det er en kendsgerning at de forskellige præparater ikke hjælper alle. Men hvis du i perioder synes det hjælper dig lidt kan du jo brugedet.

Synes også det er godt at du har været ved din læge. Som regel skyldes luft i maven jo oftest kosten. Men i få tilfælde kan der være en anden årsag til det og så er det vigtigt at din læge er informeret omkring det så han eller hun kan hjælpe dig på den rigtige måde.
Ved godt det var meget information på en gang men håber du kan bruge nogle af mine råd.  For selv om løsningen ikke er den samme for alle mennesker, så kan du ved at prøve dig frem måske finde det, som giver dig lindring.

Kærlig Hilsen  Anne