HJÆLP HURTIGT!!! glemt første ppille - fik fortrydelses pille hvad nu?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej skriver igen for har nu snakket med min læge, men mangler lidt svar på nogle spørgsmål. Mandag og tirsdag havde jeg ubeskyttet sex med min kærste, tirsdag glemmer jeg min ppille og idag torsdag tager jeg en fortrydelsespille efter snak med min læge.....men i indlægssedlen til pillen står man skal teste efter 3 uger for graviditet....??? og der står de ikke er helt sikre. Kan I råde mig til hvad jeg skal gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det var godt, at du kontaktede din læge og fik en fortrydelsespille, for det er rigtigt, at man kan blive gravid, hvis man har glemt den første pille i pakningen, og har haft ubeskyttet sex i ugen op til. Selvom du har taget fortrydelsespillen, skal du stadigvæk beskytte dig med kondom de første 7 dage af p-pillepakningen.
Det er rigtigt, at fortrydelsespillen ikke er 100% sikker, og det er derfor, man skal tage en graviditetstest 3 uger efter. Du har gjort det helt rigtige ved at kontakte din læge og tage en fortrydelsespille. Du kan ikke rigtigt gøre mere end det. Det er selvfølgelig rigtig træls, at du ikke kan være sikker, men det kan du blive, når du har taget graviditetstesten. Hvis du, mod forventning, er gravid, når du tager graviditetstesten, skal du kontakte din læge.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner
Christine