hjælp!

brevkassespørgsmål

hjælp!

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 10 år 3 måneder siden

HJÆLP! min læge tager mig ikke seriøst! jeg har virkelig mange sygedage for tiden fordi jeg har så mange mavesmerter. jeg har haft dem siden 3-4 klasse og jeg går til lægen hele tiden og de siger noget forskelligt hver gang, jeg bliver forvirret og det påvirker mit humør fordi jeg skal blive sur over det. jeg har været indlagt på sygehuset fordi jeg fik det rigtig dårligt og de mente det var vandcyster så jeg skulle tjekkes hos min egen læge. jeg får taget en underlivsundersøgelse og blodprøver. hende lægen der foretog underlivsunderssøgelsen hun mente det også var vandcyster. så et par dage efter for jeg lavet endnu en underlivsundersøgelse og han mener bare jeg er øm i bækkene og så kommer jeg til en 3. læge (fordi det er et lægehus jeg kommer i) og så skal jeg lave urinprøve og det viser sig jeg har blære betændelse? men det gør ikke ondt når jeg tisser så hvordan kan det lade sig gøre at jeg har blærebetændelse når jeg ikke tisser glas skår! og hun mener at det er blærebetændelsen som er skyld i mine mavesmerter, men jeg har sgu ikke haft blærebetændelse i alle de år! nu skal jeg til lægen igen den 26. marts og se om min "blærebetændelse" er væk og så skal jeg få endnu en underlivsundersøgelse. de læger taler overhovedet ikke sammen! og jeg bliver snart mere og mere sur fordi at det skal tage så lang tid! meningen var jeg skulle starte på min uddannelse på sosu til April men det har jeg udskudt til August og nu har jeg udskudt det til November. det skal lige siges at jeg var indlagt den 20. januar og nu er vi i marts. hvorfor skal sådan noget tage så lang tid? jeg føler at jeg ikke rigtig kan komme videre! lige nu går jeg på produktionskole og jeg bliver snart smidt ud pga for mange sygedage! mine mavesmerter er svært at forklare, nogle gange stikker det og trykker i både venstre og højre side(ved blindtarmen) de ligger faktisk på en skala fra 1-10 så ligger de omkring 7-9 så det er meget! pleas HJÆLP MIG! ps: jeg er 1.58 høj og vejer 94 kg. kan jeg så godt få P-PILLER? min mor siger jeg nok ikke kan pga jeg er overvægtig - har jeg så ikke også en større chance for at få en blodprop? min fars kæreste vejer ihvertfald over 150 kg og hun får P-PILLER. det skal lige siges at jeg glemmer at tage piller når jeg SKAL ha sådan nogle (f.eks. når jeg får medicin) og jeg har det bedst med at bruge gummi med min kæreste. skal jeg ikke bare gøre hvad jeg syns er bedst?

Svar: 

Hej med dig!

Jeg kan godt forstå, at du er noget frustreret over din situation. Det er ikke særlig rart at gå og have ondt i maven, og at du så samtidig får noget forskelligt af vide af lægerne. Og der er ikke noget at sige til, at du bliver forvirret over det. Det må også bidrage til dine frustrationer, at du har et højt sygefravær fra dit uddannelsessted, og at du risikerer at skulle stoppe der.

Når man har blærebetændelse er det (som du også skriver) mest almindeligt, at man har ondt, når man tisser. Man kan dog i nogle tilfælde have en blærebetændelse uden at man har smerter ved vandladning. Det eneste tegn kan nogle gange være, at man har mavesmerter forneden.

Med hensyn til p-piller, så er det sådan, at man godt kan få p-pille selvom man er overvægtig. Om du må få p-piller bygger på en samlet vurdering, som din læge vil lave. Du skriver, at du ikke altid er så god til at tage piller. Ved du på forhånd, at du vil få svært ved at huske at tage en pille dagligt, er det ikke sikkert at p-piller er et særligt godt valg for dig. Hvis du har det godt med at bruge gummi, synes jeg bare, du skal fortsætte med det.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der er årsag til dine mavesmerter, men jeg håber selvfølgelig, at de snart går over. Nu ved jeg ikke, om du har sagt til din(e) læge(r), at du er træt af at få forskelligt af vide som årsag til dine smerter. Hvis du ikke har, så synes jeg, du skal nævne det. Prøv at sig det på en god måde. Det kan være, at de/han/hun kan give en forklaring på, hvorfor de har tænkt noget forskelligt. Og det kan være, at det kan give dig lidt ro og gøre dig mere tryg.

Mange hilsner

Kathrine

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program