HJÆLP

brevkassespørgsmål

HJÆLP

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Hej Cyberhus! Jeg skriver herind fordi jeg har et stort problem som er meget hårdt og pinligt og som har plaget mig i lang tid!! HÅBER i kan forstå det! For cirka 3 måneder siden ornanerede jeg et par få gange. Med enten en pude eller i badet. Siden da har jeg følt, noglegange kraftigt andre gange svagt, at jeg heletiden skulle/ skal på toilet og havde den der følelse at når jeg havde tisset så var der stadig nået der skulle ud. Det skal lige siges at jeg har haft det i lang tid både en kraftigt og svag følelse. Første gang jeg følte den her følelse at heletiden skulle tisse var egentlig for lang tid siden før sommerferien! Her havde jeg som sagt også ornaneret en lille smule og fik så følelsen efterfølgende. Der gik flere uger, men jeg valgte så at gå til lægen med hjælp fra min mor og lavede så en urin test. Her var konstateret "lille-blærebetændelse" Jeg fik piller, tog på sommerferie og alt var fint! Et par måneder efter alt det her, blev jeg lidt fristet igen til at ornanere og fik så igen den her irreterende følelse! Her gik jeg rundt i flere måneder og har været ved læge, fik tjekket min blære om jeg kunne tømme den og der var alt iorden. Jeg snakkede med lægen og hun sagde så at jeg skulle drikke mer og at fik en drikke-urin test. Hun kunne ikke rigtig finde noget men mente bare at jeg skulle lave nogle øvelser med at udvide blæren og sådan. (det skal lige siges at jeg igen tog en urin test herhjemme, men ingenting var galt) Så end til videre, siden jeg har været ved lægen har jeg bare gået og været bekymret, jeg har drukket en masse tænker jeg selv, og det skal lige siges at jeg siden da følelsen begyndte for flere måneder siden, ikke har ornaneret! Her kommer så bare det største problem at jeg er bange for at mit tisse-problem her måske stammer fra min onani og det ville jo være det pinligste i verden!!! jeg ville jo skamme mig resten af livet :-( Jeg kan ikke fortælle det til min mor, eller læge eller nogen anden. Det eneste jeg har sagt end til videre, med det her problem som jeg har haft i lang tid er at, jeg har den her følelse og lidt om hvad jeg drikker og sådan. Jeg er jo ingen læge og har ingen ide om det her kommer fra at ornanere eller fra noget andet og tisse-problemet er jo også stået på i lang tid efter jeg har ornaneret, så hvis det havde nået med det afgøre så ville det jo have gået væk efter et par dage (tænker jeg)!! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og er virkelig stresset, bange, føler mig klam og ulækker pågrund af onanien, tør ikke snakke med folk og er virkelig bange for at det aldrig nogensinde går væk!!!! Jeg har en tid her ved lægen på et tidspunkt og jeg er også bange for at hvis hun mener de her øvelser ikke har hjulpet så skal jeg til gynækolog eller hvad det hedder og undersøges dernede!!!! PLEASE HJÆLP MIG!!! vh den MEGA fortvivlede pige!!

Svar:

Kære du fortvivlede pige,

Godt du skriver ind, det lyder som om, det er rigtig lang tid du har gået med de her problemer. Så nu vil jeg prøve at hjælpe dig med at få styr på alle symptomerne og forklaringerne.

Først og fremmest vil jeg sige, at det lyder til, at du har en rigtig god læge. Hun har lavet mange undersøgelser og forsøgt at hjælpe dig. Det er dejligt at høre.

Som jeg læser det, så er dit problem at du hele tiden føler du skal tisse og når du har tisset, så føles det som om du ikke er færdig. Det kan skyldes flere ting. Blandt andet kan det skyldes blærebetændelse, som du havde i sommers. Her vil det ofte også svie og være ubehageligt at tisse. Så kan det skyldes at din blæremuskel ikke virker så godt. Det er meget sjældent og det lyder også til, at din læge har undersøgt dig for. Men det kan også skyldes mange andre ting, som sukkersyge, klamydia osv. Det afhænger meget af dine andre symptomer. Så det synes jeg din læge skal tage stilling til.

Selvom din blæremuskel ikke er helt svag, så kan det stadig være godt at træne den, som din læge har sagt. Det kan ofte hjælpe. Så bliv endelig ved med det. Det er også fint at du holder styr på hvad du drikker. Hvis man ikke tænker over det, så kan man nogen gange komme til at glemme at drikke, eller drikke rigtig meget. Det skal jo gerne følges ad - altså tissetrangen og mængden af væske du drikker.

Det er meget vigtigt, at vi slår fast, at dine tisseproblemer ikke har noget med din onani at gøre. Det eneste der kunne kombinere onani og tisseproblemer, er hvis du onanerede med meget beskidte fingre og der på den måde kom bakterier i dit underliv. Ellers hænger de to ting meget sjældent sammen. Du skal ikke være flov over at du onanere. Jeg kan sagtens forstå, at det ikke er noget, man vil snakke med sin mor om. Men det er helt almindeligt og noget der skal være rart og ikke noget du skal forbinde med ulækker og klam. Langt de fleste mennesker onanere ind imellem. Du kan også sagtens nævne din bekymring med onanien til din læge. Hun synes også det er normalt og hun har tavshedspligt, så hun fortæller det ikke til din mor.

Jeg synes, du skal tage til tjeck hos din læge og høre hvad hun siger. Forhåbentlig har dine øvelser virket. Hvis hun sender dig videre til gynækolog, så skal du bare være glad for at du bliver grundigt undersøgt. Det kan godt være lidt ubehageligt at blive behandlet i underlivet, men det er hurtigt overstået. Og til gengæld skal du ikke bekymre dig mere om det.

Håber det kunne hjælpe på alle dine spørgsmål og tanker.

Venlige hilsner fra Line